Content schrijven doe je zo [7 tips]

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

Als je jouw website wilt verbeteren en wilt dat deze online beter vindbaar is, dan is content schrijven de sleutel. Dit kan je helpen hoger te scoren in zoekmachines, meer website bezoekers aan te trekken én deze om te zetten in klanten. Maar hoe schrijf je kwalitatieve content? In deze blog geven we jou tips voor het schrijven van goede content!

Waarom schrijf je content?

Laten we beginnen bij het begin. Waarom zou je überhaupt content maken? Simpel, omdat het een manier is om kennis en expertise te tonen. Bovendien helpt SEO-geoptimaliseerde content je om hoger in de zoekmachines te komen. Juist hiermee bouw je een autoriteitspositie op in de zoekmachines en bij je doelpubliek!

Dit is precies ook de reden waarom wij deze blog schrijven. Als SEO-bureau geven wij zicht op wat wij doen voor onze klanten, waarmee we onze kennis en kunde tonen!

Tips voor het schrijven van content

Heb je goed zoekwoordenonderzoek gedaan? Dan is het tijd om aan de slag te gaan. Wij geven je hieronder een aantal tips die je in gedachten kunt houden wanneer je content gaat schrijven.

1. Schrijf voor de lezer

De eerste tip is een hele belangrijke. Schrijf de teksten die je op je website plaatst altijd voor je doelgroep. Dat klinkt misschien als een no-brainer, maar er zijn nog een hoop mensen die dit niet doen. Je wilt uiteindelijk dat jouw doelgroep jouw website bezoekt! Schrijf dus content die in lijn is met de interesses van je doelgroep en spreek ze op de juiste wijze aan. Is je doelgroep bijvoorbeeld een jonge groep van personen tussen de 20 en 30 jaar? Gebruik dan ‘jij’ en schrijf in moderne taal. Heb je een wat oudere doelgroep van bijvoorbeeld 50+? Dan kun je overwegen ‘u’ te gebruiken.

2. Gebruik relevante zoekwoorden

Het gebruiken van relevante zoekwoorden in je content is ook belangrijk. Dit is voornamelijk van belang om je online vindbaarheid te verbeteren. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken, kan jouw doelgroep jouw website vinden en weten de zoekmachines waar jouw tekst over gaat. Maar overdrijf het niet! Je teksten volstoppen met zoekwoorden maakt je inhoud niet alleen moeilijk leesbaar, maar zorgt er ook voor dat je door zoekmachines bestraft wordt. Zogenaamde Black Hat SEO noemen we dat. Gebruik zoekwoorden dus slim en alleen als ze zinvol zijn.

3. Gebruik synoniemen

Naast het gebruiken van zoekwoorden, kun je ook synoniemen van die zoekwoorden gebruiken. Hiermee zorg je ervoor dat Google meer context heeft en meer begrijpt over het onderwerp waar je over schrijft. Voorkom overigens dat je te veel zoekwoorden in je tekst verwerkt, want dat leest niet prettig!

4. Gebruik tussenkoppen

Maak je teksten goed leesbaar door koppen (H1) en tussenkoppen (H2 of H3) te gebruiken. Zo breek je je tekst op en wordt de tekst overzichtelijk en goed leesbaar. Tussenkoppen helpen je lezers de informatie te vinden die ze zoeken en zoekmachines weten zo ook hun weg te vinden in de content.

5. Zorg voor leesbaarheid

Probeer je lezers niet te imponeren met grote moeilijke woorden en lange zinnen. Houd je taal eenvoudig en gemakkelijk te lezen. Zo begrijpen je lezers wat je wilt zeggen en zijn ze eerder geneigd zijn tot het eind te blijven hangen. Lange alinea’s zijn moeilijk te lezen, dus probeer je alinea’s kort te houden. Een goede vuistregel is om deze rond 6 zinnen te houden.

6. Gebruik afbeeldingen

Afbeeldingen zorgen voor afwisseling in je tekst en maken je blog visueel aantrekkelijker. Onthoud wel, dat als je gebruik wilt maken van afbeeldingen dat deze relevant moeten zijn en dat je afbeeldingen van hoge kwaliteit gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld ervoor kiezen infographics in je tekst te gebruiken. De stappen in dit blog kunnen wij bijvoorbeeld visueel maken in zo’n infographic. Hiermee maak je je tekst visueel en overzichtelijk voor de lezer.

7. Laat je tekst checken

Last but not least: vergeet niet je inhoud te laten proeflezen voor je op publiceren drukt! Een paar typefouten hier en daar zijn zo gemaakt. Laat een van je collega’s je teksten dus altijd even doorlezen en verbeteren waar nodig.

Dus wat is goede content?

Content schrijven is dus niet iets wat je even tussendoor doet. Het schrijven van content is een vak apart en moet dus voldoen aan een aantal punten om ‘goede content’ te mogen worden genoemd. Om het nog even samen te vatten, hebben we een checklist voor je gemaakt.

checklist schrijven van content

Hulp nodig bij het schrijven van content?

In deze blog hebben we je een aantal tips gegeven voor het schrijven van content. Wij weten als geen ander dat het schrijven niet erg eenvoudig is als je dit niet vaak doet. Soms is de kwaliteit van de tekst niet goed, soms leveren je collega’s de teksten te laat aan, enzovoort. Als SEO-bureau zijn wij gespecialiseerd in het schrijven van content voor klanten die het aan ons uitbesteden. Wil je meer weten over hoe dit werkt en hoe de juiste content jouw online vindbaarheid kan verbeteren? Neem contact met ons op!

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Dit artikel met iemand delen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.