KPI’S voor SEO: Uitleg en voorbeelden

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

Het hedendaagse digitale marketinglandschap wordt steeds complexer. Het is voor bedrijven belangrijk te begrijpen hoe ze hun website kunnen optimaliseren om beter vindbaar te worden in zoekmachines. Een manier om dit te doen, is door het gebruik van KPI’s (Key Performance Indicators) voor SEO (zoekmachine optimalisatie). Er zijn KPI’s die je kunt gebruiken om het succes van de SEO prestaties van jouw website te meten. Lees je mee?

Waarom gebruik je Key Performance Indicators?

KPI’s zijn een belangrijk onderdeel om de voortgang van jouw online marketing werkzaamheden te meten en te bepalen of een bepaald doel is bereikt. Het mooie aan online marketing is namelijk dat alles meetbaar is. Als je ergens in investeert, dan bieden handige dashboards je het inzicht om te zien of je goed op weg bent. Het gebruik van Key Performance Indicators is hierbij aan te raden.

Waarom SEO KPI’s belangrijk zijn

Zonder deze indicatoren zou het moeilijk zijn om te bepalen of een bepaald doel al dan niet is bereikt. Er zijn verschillende aspecten waarop je kunt letten om het succes van de SEO-prestaties van websites te meten.

Op het vlak van zoekmachine optimalisatie, kun je verschillende KPI’s gebruiken om de prestaties van een website te meten. We hebben het hier niet alleen over het bereiken van een nummer 1-plek op een relevant zoekwoord. Maar we richten ons juist op tussenliggende aspecten van de online vindbaarheid.

Voorbeelden van KPI’s voor SEO

Hieronder schetsen we enkele SEO KPI’s die je kunt gebruiken om de prestaties van jouw website te meten. Sommige KPI’s zijn belangrijker dan andere en het is afhankelijk van jouw website of ze relevant zijn voor jouw bedrijf.

Enkele voorbeelden van KPI’s voor SEO zijn als volgt:

  • Het aantal organische bezoekers: Het aantal mensen dat jouw website bezoekt vanuit organische zoekresultaten in zoekmachines.
  • Gemiddelde positie in zoekresultaten: De gemiddelde positie van de pagina’s van jouw website in de zoekresultaten. Tip: Google Search Console is hier een uitstekend hulpmiddel voor!
  • Click-through rate (CTR): Het percentage mensen dat klikt op jouw website in de zoekresultaten in verhouding met het aantal vertoningen.
  • Conversiepercentage: Het percentage mensen dat de gewenste actie onderneemt op jouw website (zoals een aankoop doen of zich aanmelden voor een nieuwsbrief). Let op, dit is meer een lead-generatie KPI.
  • Aantal backlinks: Het aantal websites dat naar relevante pagina’s van jouw website linkt.
  • Branded zoekverkeer: Het aantal mensen dat op jouw website komt via zoektermen die verband hebben met jouw bedrijfsnaam. Dit geeft een indicatie weer van jouw naamsbekendheid.
  • Gemiddeld bouncepercentage. Het percentage van websitebezoekers dat op jouw webpagina(‘s) komt en zonder actie te ondernemen de website verlaat. Je krijgt hiermee zicht op hoe goed jouw SEO-content presteert.

Elk bedrijf heeft andere doelstellingen voor zijn website, dus het is belangrijk om KPI’s te kiezen die aansluiten bij jouw specifieke doelen.

kpi voor seo

Voorbeeld 1 – Naamsbekendheid

Wil jij bijvoorbeeld jouw naamsbekendheid vergroten? Richt je dan op KPI’s zoals het branded zoekverkeer, het aantal organische bezoekers en de gemiddelde positie in de zoekresultaten.

Voorbeeld 2 – Sales en leads

Als je op zoek bent naar meer sales of leads, dan richt je je meer op KPI’s als conversiepercentage en Click Through Rate.

Hoe kies je de juiste KPI’s voor jouw bedrijfsdoelstellingen?

Bij het kiezen van SEO-KPI’s voor jouw website houd je een paar punten in gedachten:

  • Stel doelen die specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden (SMART) zijn.
  • Zorg ervoor dat jouw KPI’s overeenstemmen met jouw bedrijfsdoelstellingen.
  • Kies KPI’s die je daadwerkelijk kunt meten en bijhouden.
  • Volg jouw KPI’s na verloop van tijd om te zien of jouw inspanningen vruchten afwerpen.
  • Maak de nodige aanpassingen naarmate de tijd vordert

Tip! Maak ook gebruik van de SEO-tools die je inzicht geven met behulp van handige rapportages en tracking-opties.

Hoe pas je een SEO-strategie aan op basis van KPI-resultaten?

Waarom zou je jouw SEO strategie voortdurend bijstellen door gebruik te maken van KPI’s? Het antwoord is heel eenvoudig: omdat het digitale marketinglandschap snel verandert. Wat vandaag werkt, werkt morgen misschien niet meer! Dit geldt zeker op het vlak van zoekmachines, die veelvuldig hun algoritmes wijzigen.

Daarom is het belangrijk om een goed begrip te hebben van jouw KPI’s. Op die manier kun je noodzakelijke wijzigingen waar gewenst, en de positie van jouw websites in de zoekmachine, verbeteren.

Kies een SEO bureau dat rekening houdt met SEO KPI’s

Geen enkel SEO-bureau kan nummer 1 posities beloven in zoekmachines. Echter, zijn er wel sub-onderdelen van jouw online vindbaarheid waar je op mag letten en waar je scherp op mag zijn! Als je jouw zoekmachine optimalisatie uitbesteedt aan een bureau of consultant, maak dan afspraken over de KPI’s van jouw website. Op die manier kun je samen beter sturen op de resultaten die SEO teweegbrengt. Wil je jouw SEO uitbesteden bij Nice to Lead You? Neem vrijblijvend contact op, we helpen je graag!

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Dit artikel met iemand delen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.