SEO vs. andere online marketing technieken

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:
Deel dit bericht:

Als het gaat om online marketing investeringen, zijn er een heleboel verschillende keuzes die je kunt maken. Het kan moeilijk zijn om te beslissen welke voor jou de juiste is. In dit artikel vergelijken we SEO (zoekmachine optimalisatie) en andere populaire online marketing technieken, zodat jij kunt beslissen welke technieken het beste bij je passen!

SEO vs. SEA

Zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA) zijn beide populaire online marketing technieken.

SEO omvat het optimaliseren van de inhoud en structuur van jouw website, evenals het opbouwen van backlinks naar jouw site. Dit kan helpen om de positie van jouw website in zoekmachines te verbeteren.

SEA houdt in dat je betaalt voor advertenties die verschijnen in zoekmachines, zoals Google of Bing. Deze advertenties kunnen worden gericht op specifieke zoekwoorden, zodat wanneer mensen zoeken naar die zoekwoorden, jouw advertentie verschijnt. Met SEA kun je jouw bedrijf snel onder de aandacht van potentiële klanten brengen. Het kan echter wel duur zijn.

Wat wij doen: kiezen voor SEO en/of SEA?

Kies je voor SEO of SEA? In het ideale geval investeer je in beide marketingtechnieken. Op die manier kan je de zoekmachines domineren, zowel organisch als betaald!

SEO vs. social media marketing

Social media marketing houdt in dat je jouw bedrijf promoot op social media platforms, zoals Facebook, Twitter of Instagram. Je kunt gratis (organische) posts maken over jouw producten of diensten, maar ook advertenties plaatsen op deze platforms. Dit laatste noemen we social advertising, waar LinkedIn Lead Gen Ads een goed voorbeeld van zijn.

Social media marketing is een hele goede manier om jouw bedrijf onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. Het zorgt voor meer naamsbekendheid en je kunt relaties met jouw klanten opbouwen. Mensen kunnen immers berichten van jouw bedrijf ‘liken’ en ‘sharen’, wat zorgt voor interactie. Deze interactie kan waardevol zijn voor sommige bedrijven!

Wat wij doen: kiezen voor SEO en/of social media marketing?

Is het aangaan van waardevolle relaties belangrijk voor jouw bedrijf? Investeer dan in social media marketing. Zorg er echter ook voor dat je goed vindbaar bent in zoekmachines (SEO)! De twee marketingmiddelen kunnen uitstekend naast elkaar bestaan. Zeker als je blogt, kun je de content hiervan prima op social media delen.

Online marketing, vind de juiste mix met SEO!

SEO vs. e-mail marketing

E-mail marketing is een andere populaire online marketingtechniek. Hierbij gaat het om het promoten van jouw bedrijf via e-mailcampagnes, zoals nieuwsbrieven of speciale aanbiedingen. Je kunt een lijst van abonnees maken en hen regelmatig e-mails sturen over jouw producten of diensten.

E-mail marketing is een geweldige manier om in contact te blijven met jouw klanten. Omdat je duurzame relaties opbouwt, is het een fantastische manier zijn om de verkoop te verhogen.

Wat wij doen: kiezen voor SEO en/of emailmarketing?

Met behulp van SEO kun je nieuwe, geïnteresseerde bezoekers naar je website trekken. Het aantrekken van bezoekers is echter een eerste stap. Het kan een tweede stap zijn om gratis informatie beschikbaar te stellen. Je kan dit doen via het aanbieden van een whitepaper die je achter een downloadmuur zet. Na het invullen van een e-mailadres, krijgt iemand de whitepaper toegestuurd. Lees ook zeker ons blogartikel: leads via SEO!

Welke marketingtechnieken zijn geschikt voor jou?

De keuze voor online marketingmiddelen hangt sterk af van jouw bedrijf en jouw doelstellingen. Als je verkeer naar jouw website wilt leiden, zijn SEO en SEA allebei goede opties. Als je relaties met potentiële klanten wilt opbouwen, zijn sociale-mediamarketing en e-mailmarketing beide goede opties. Welke techniek je ook kiest, zorg ervoor dat je bereid bent om er werk in te steken! Online marketing kost tijd en moeite, maar het is een geweldige manier om jouw bedrijf te laten groeien!

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.