Zoektermenonderzoek – Hoe doe je dat?

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

Zoektermenonderzoek – Hoe doe je dat?

 

Meer verkeer op je website door uit te vinden op welke termen mensen zoeken

 

Een goed zoektermenonderzoek helpt je te achterhalen hoe potentiële klanten op zoek gaan naar informatie op zoekmachines (Google). Voor veel websites is het niet genoeg om simpelweg in je eigen taalgebruik (jargon) te schrijven richting bezoekers. Integendeel, een goed zoektermenonderzoek helpt je inzicht te krijgen waar mensen naar zoeken. Als je hier met het schrijven van teksten rekening mee houdt, haal je dus heel gericht verkeer naar je website. Deze blog gaat daarom in op de vraag: Hoe doe je zoektermenonderzoek?

 

Zoektermenonderzoek
Zoektermenonderzoek helpt je de juiste woorden te achterhalen

 

Wat zijn zoektermen?

 

Als je online ergens naar op zoek bent, dan ga je naar Google. Je tikt bepaalde zoektermen (zoekwoorden) in en laat de zoekalgoritmes zijn werk doen. Als Google-gebruiker wil je het resultaat te zien krijgen waar je naar op zoek bent. Je hoopt dus dat de termen die je intikt, overeenkomen met de webpagina’s die Google vindt.

 

Een zoekterm invullen kan je helpen bij zoektermonderzoek
Een zoekterm invullen kan je helpen bij zoektermonderzoek

 

Zoektermenonderzoek – hoe doe je onderzoek naar zoektermen?

 

Een voorbeeld

 

Stel je voor. Je bent een bloemist in Amsterdam en je wilt bloemen verkopen. Je kunt daarom allerlei webpagina’s op je website aanmaken. Variërend van zonnebloemen tot klaprozen. Verplaats je nu eens in de schoenen van een potentiele klant op Google. Gaat iemand die “zonnebloemen” intikt op Google, iets bestellen bij jou als bloemist? Of is iemand gewoon op zoek is naar hoe zonnebloemen er precies uitzien? Zorg er dus voor dat je zo concreet mogelijk denkt. Zo kan ‘bloemen laten bezorgen Amsterdam’ een prima idee zijn.

 

  • Tip: Wees ook weer niet té concreet. Anders zal je weinig verkeer naar je website halen. Goed zoektermenonderzoek combineert de juiste zoekterm met een goed zoekvolume!

 

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om achter de juiste zoektermen te komen. Maar, hoe doe je goed zoektermenonderzoek? Dat begint bij het helder hebben wat jij voor waarde biedt aan klanten. Probeer je in zijn of haar schoenen te verplaatsen en na te gaan hoe jij op zoek zou gaan naar jouw product/diensten op het internet.

 

Je kunt ook simpelweg in Google iets intypen. Vervolgens kijk je naar de suggesties de zoekmachine geeft als resultaat. Door op deze manier verder te klikken, kom je misschien wel op hele interessante zoektermen!

 

Zoekwoordenplanner van Google

 

Een laagdrempelige en gratis manier om zoektermen te vinden is via de Zoekwoordenplanner van Google. Je kijkt hiermee naar termen of groepen termen die betrekking hebben op jouw bedrijf. Met behulp van deze tool kan je de zoektermen vinden die het meest relevant zijn voor jouw bedrijf. Ook krijg je inzicht in hoe en hoe vaak er wordt gezocht.

 

Tools voor zoektermenonderzoek

 

Ben je op zoek naar een meer geavanceerd en uitgebreider alternatief? Naast de zoekwoordenplanner van Google zijn er tig van mogelijkheden om zoektermenonderzoek te doen. Zo zijn betaalde tools als SEMrush of AHrefs waar je tegen een maandelijkse onwijs veel relevante informatie kunt verkrijgen. Deze tools zijn onwijs uitgebreid, maar vrij prijzig voor de kleine(re) ondernemer. Mocht je een iets goedkopere optie willen uitzoeken, dan is Mangools een goede optie.

 

Hoe lang duurt het voordat je zichtbaar wordt op Google? Lees hier meer: hoe lang duurt SEO?

 

Zoektermenonderzoek uitbesteden of zelf doen?

 

Je kunt zelf je zoektermenonderzoek doen. Dat doe je door goed na te denken en gebruik te maken van (gratis of betaalde) tools. Je kunt met bovenstaande tips zelf eenvoudig aan de slag. Maar, als je het goed wilt aanpakken dan kan je jouw SEO uitbesteden. Je krijgt een frisse en externe blik op jouw bedrijf, wat zorgt voor nieuwe kansen en zoektermen om verkeer naar je website te krijgen. Ook de kwaliteit van het onderzoek zal beter zijn, wat op lange termijn meer verkeer naar je website brengt. Lees meer over het inhuren van een online marketeer.

 

Conclusie – zoektermenonderzoek

 

Een zoektermenonderzoek is als de fundering van je huis. Zonder een goed fundament, zal het geheel nooit stevig en bewoonbaar zijn. Het is daarom van belang om goede zoektermen te vinden. Door hier SEO op toe te passen, creëer je een continue stroom aan potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw bedrijf. Denk je eraan jouw zoektermenonderzoek uit te besteden? Neem dan eens contact op met Nice to Lead You. Als SEO marketing partner zijn wij erin gespecialiseerd om websites beter vindbaar te maken in Google. Neem eens een kijkje bij onze diensten of neem contact op voor meer informatie!

 

    Niels Dirkse aan tafel
    Hulp nodig bij jouw zoektermenonderzoek? Laat een berichtje achter en ik kom zo snel mogelijk contact met je op!

    Over de auteur

    Foto van Niels Dirkse in portretmodus
    Niels Dirkse

    SEO-marketeer bij Nice to Lead You

    Dit artikel met iemand delen?

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.