SEO voor nieuwe website

Heb je een nieuwe website? Dan wil je het liefste dat deze zo snel mogelijk hoog in Google staat. Helaas gaat dit in de praktijk niet altijd zo eenvoudig. SEO voor een nieuwe website, hoe pak je dat aan? In dit artikel lees je een aantal tips om je op weg te helpen met jouw zoekmachineoptimalisatie.

SEO op een nieuwe website

SEO op een nieuwe website, hoe pak je dat aan?

Waarom is SEO belangrijk voor nieuwe website?

Laten we beginnen met de volgende vraag: waarom is SEO belangrijk voor nieuwe websites? Het antwoord is simpel; tegenwoordig krijg je niet zomaar de aandacht van jouw potentiële klant, je zult deze aandacht moeten verdienen. Een groot voordeel van SEO ten opzichte van andere online marketing,  is dat jouw potentiële klant op het internet op zoek is naar informatie rondom jouw product of dienst. Via SEO krijg je de mogelijkheid om in contact te treden en iets te doen met deze interesse.

SEO voor een nieuwe website, waar begin je?

Als je met SEO gaat beginnen, zorg er dan voor dat de technische basis staat. Daarna richt je je op de SEO-basis.

Een nieuwe website – de technische basis

Langzame website van een (nieuwe) website is vaak funest voor SEO!

Langzame website van een (nieuwe) website is vaak funest voor SEO!

Tip 1. Kies voor een snelle hosting

Heb je grootse plannen met je website? Maak dan gebruik van een snelle hosting. Het lijkt aantrekkelijk om het meest voordelige pakket te nemen, maar helaas geldt vaak: goedkoop = duurkoop.

Tip 2. Start met het juiste CMS

Alle websites die wij maken bij Nice to Lead You draaien op het CMS (Content Management Systeem) WordPress. Als je van jouw website een lead-machine wilt maken, is WordPress het Zwitserse zakmes.

Tip 3. Installeer een SEO plugin

Je hebt binnen WordPress de mogelijkheid om plugins te installeren die je leven makkelijker maken. Op het vlak van SEO kan je bijvoorbeeld gebruikmaken van RankMath of Yoast SEO. Deze plugins zorgen voor handige features. Je kunt denken aan:

  • Handmatig invullen van paginatitels en metadescriptions;
  • Genereren van een Sitemap die je kunt invoegen in Google Search Console;
  • Je krijgt op pagina’s gerichte SEO-schrijftips on page seo (anchor) tips.

Een nieuwe website – de SEO basis

De SEO-basis van een nieuwe website begint bij het uitdenken van zoekwoorden waarop je zichtbaar wilt zijn. Je kunt deze zoekwoorden in twee categorieën opdelen:

  • Branded zoekwoorden – zoekwoorden gericht op een merknaam;
    • Voorbeeld: Nice to Lead You Breda
  • Niet-branded zoekwoorden – zoekwoorden die niet gericht zijn op een merknaam;

Tip 4. Word zichtbaar op je bedrijfsnaam

De basis van je nieuwe website is naamsbekendheid. Als bezoekers je naam niet kennen, dan zullen ze minder geneigd zijn te converteren. Begin daarom met het vergaren van naamsbekendheid. Zorg er daarom voor dat je website goed vindbaar wordt op branded zoekwoorden. Hoe je dat doet? Daar schrijven wij een blog over: Hoe krijg ik mijn nieuwe bedrijfsnaam in Google?

Desktop zoekopdracht op 9 juni voor bedrijfsnaam Nice to Lead You

Desktop zoekopdracht op 9 juni voor bedrijfsnaam Nice to Lead You. Ook deze website had tijd nodig alvorens te worden geïndexeerd.

Zichtbaar worden op je product of dienst?

Als je een nieuwe website lanceert, dan wil je dat jouw product of dienst zo hoog mogelijk in Google komt. Daarom is het belangrijk om in het achterhoofd te houden op welke zoektermen je zichtbaar wilt zijn. Als bedrijf zijn verkoop je een bepaald product of dienst. Het is waarschijnlijk dat jouw dienst of product al door tig anderen verkocht wordt. Toch is het belangrijk om je producten en diensten zo goed mogelijk te beschrijven op je website. Waarom?

Neem Nice to Lead You als voorbeeld. Eén van onze diensten is SEO. Het halve internet staat vol met informatie over zoekmachineoptimalisatie. Gaat deze website daarom meteen zichtbaar zijn op SEO? Helaas niet, daarvoor heeft de website nog te weinig autoriteit opgebouwd. Toch wil ik mijn bezoekers een zo compleet mogelijk beeld geven over deze dienst. Werk deze pagina’s dan ook zeker uit en maak gebruik van onderstaande tips!

Tip 5. Schrijf teksten gericht op lange, specifieke zoektermen

Hoe meer concurrentie er bestaat, hoe lastiger het voor een nieuwe website is om meteen hoog in Google te komen. Een belangrijke tip is daarom om je te focussen op langere specifieke zoektermen. Dit worden ook wel long-tail keywords genoemd.

Tip 6. Voeg een doelgroep of specificatie toe aan de zoekterm:

Ga jezelf te rade; wie is jouw ideale klant? Schrijf content gericht op deze doelgroep. Dit helpt je niet alleen op het vlak van vindbaarheid, maar zorgt ook voor herkenning bij de doelgroep.

  • SEO voor advocatenkantoor;
  • SEO voor hoveniersbedrijf;
  • SEO voor nieuwe website;
  • SEO voor tandartspraktijk.

Let wel: het zoekvolume (het aantal mensen dat naar deze termen zoekt) zal niet zo hoog zijn als ‘SEO’. Toch zijn dit hele goede, concrete zoektermen met veel potentie.

Tip 7. Voeg een locatie toe aan de zoekterm

Ook al zijn zoekmachines de poort naar het wereldwijde web, lokale zoekresultaten zijn ontzettend belangrijk. Het zal je verbazen hoe veel mensen lokaal zoeken naar jouw product of dienst.

Zet uiteen op deze pagina’s wat jij kan betekenen voor deze doelgroep.

Tip 8. Gebruik de taal van je doelgroep

Als je actief bent in een bepaalde branche dan praat je al gauw in dezelfde termen. Ook bij Nice to Lead You moeten we er soms voor waken dat we te veel spreken in CTR’s, bouncepercentages en CTA’s. Een tip bij het vindbaar maken van je website is: gebruik de taal van jouw doelgroep. Richt je je op de zorgsector, spreek dan bijvoorbeeld niet in ‘klanten’, maar over ‘cliënten’ of ‘patiënten’. Een voorbeeld op het vlak van SEO is als volgt:

  • Meer patiënten op website via zoekmachines;
  • Meer cliënten op website via zoekmachines;
  • Meer aanvragen via website via zoekmachines.

Eigenlijk specificeer je dus het gewenst eindresultaat van SEO (meer bezoekers), en ga je hierin variëren.

Tip 9. Varieer in werkwoorden

Via een scala aan werkwoorden (binnenhalen, krijgen, lokken) wordt je zoekterm specifieker. Hoe specifieker je zoekterm, hoe groter de kans dat je website gevonden wordt. Laten we weer even teruggaan naar SEO als uitgangspunt. Stel, ik wil dat mensen op zoek gaan naar manieren hoe zij meer gebruikers op hun website krijgen.

  • Meer mensen op website krijgen;
  • Meer bezoekers naar website krijgen
  • Meer mensen naar website lokken;
  • Meer mensen binnenhalen naar website.

Conclusie – SEO-tips voor een nieuwe website

Er zijn een hoop activiteiten die je kunt oppakken als je begint met SEO van een nieuwe website. Het is een valkuil om jezelf te verliezen in kleine details. Probeer daarom altijd jouw toekomstige klant in gedachten te houden. Als je jouw website inricht op jouw doelgroep, dan kan je eigenlijk niets fout doen.