Case: Succesvolle domeinnaamswijziging zonder SEO-verlies

De uitdaging van een internationale site-migratie

Een belangrijke klant van Nice to Lead You met een jarenlange solide positie in Nederland stond voor een grote uitdaging: een complete naamswijziging en rebranding. Dit betekende ook dat wij de migratie van hun met zorg opgebouwde domeinnaam gingen regelen. Een delicaat proces waarbij de SEO-rankings op het spel stonden. Hoe hebben we dit ambitieuze project met succes volbracht zonder de zoekresultaten in gevaar te brengen? Lees verder om het te ontdekken.

Nicetoleadyou 6003823 rotated Nice to Lead You

De klant

Onze klant is een SaaS leverancier met een internationale klantenkring. In Nederland heeft het bedrijf een gevestigde naam en een goed gerankte domeinnaam waar Nice to Lead You sinds 2019 mee bezig is.

Door onze samenwerking als SEO-marketingpartner hebben we deze rankings naar grote hoogtes gebracht. Maar met hun wens om de bedrijfsnaam te veranderen, stond ons een uitdagende klus te wachten.

De uitdaging

Het uitvoeren van een naamswijziging, en dus het veranderen van een domeinnaam, is in de wereld van SEO vergelijkbaar met het verhuizen van een fysieke winkel naar een nieuwe locatie. Alleen is deze ‘winkel’ online en wordt deze bezocht door duizenden mensen van over de hele wereld. Zonder dat zij de nieuwe locatie kennen.

Een domeinnaamwijziging – of in SEO-termen, een websitemigratie – is dus een delicate taak. Waarom? Omdat elk domein in de loop der jaren een ‘reputatie’ opbouwt bij zoekmachines zoals Google. En die reputatie wil je niet kwijt raken.

Domeinnaam veranderen

Elke keer dat een domeinnaam verandert, loopt het het risico deze reputatie gedeeltelijk of zelfs volledig te verliezen. Dat komt omdat zoekmachines, zoals Google, tijd nodig hebben om de nieuwe locatie van de website te ‘leren kennen’ en te bepalen of deze dezelfde kwaliteit biedt als de oude. Dit kan resulteren in een tijdelijke of zelfs langdurige daling van de zoekmachine ranking, wat uiteindelijk leidt tot minder verkeer en minder conversies.

Meertalige SEO migratie

Bovendien was in deze specifieke case de uitdaging nog groter vanwege de meertaligheid van de website. De originele URL was opgebouwd uit drie talen en het was belangrijk om te zorgen dat de juiste URL’s naar de juiste taalversies doorverwezen na de migratie. Dit vereiste een zorgvuldige planning en uitvoering om te zorgen dat geen enkele ‘route’ verloren ging in de verhuizing.

Kortom, deze migratie was niet zomaar een ‘verhuizing’. Het was een complexe operatie met hoge inzet. Elke misstap kan leiden tot verlies van waardevolle zichtbaarheid en verkeer. Zeker in de business waarin onze klant zich bevindt.

klantcase e learning

Onze aanpak