Gedrag KPI’s in Google Analytics

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

Gedrag KPI’s in Google Analytics

De rapporten in het Google Analytics tabblad ‘Gedrag’ geeft je inzichten in wat je websitebezoekers precies bekijkt op je website. Gedrag KPI’s in Google Analytics zijn dan ook van essentieel belang om te kijken of je content aanslaat bij de doelgroep. Deze Key Performance Indicators’s (KPI)’s staan zeker niet op zichzelf. Dus beter houd je ook alle website KPI’s in Google Analytics in de gaten!

Gedrag KPI's in Google Analytics

Overzicht van het rapport Gedrag in Google Analytics

Onderstaand tref je een screenshot van het rapport Gedrag in Google Analytics. Ben je ingelogd op Google? Ga dan direct naar onderstaand overzicht.

Rapporten 'gedrag' Google Analytics

Rapporten ‘gedrag’ Google Analytics

Het rapport biedt een hoop informatie over het gedrag van jouw websitebezoekers. Daarom tref je hieronder een overzicht van de belangrijkste Gedrag KPI’s in Google Analytics.

1. Gemiddeld bouncepercentage

Wat is het bouncepercentage? Het bouncepercentage is een sessie waarbij iemand maar één pagina van de website bezoekt zonder actie te ondernemen. Dit percentage kan zowel laag als hoog zijn. Als een bouncepercentage hoog is, is dat niet per se fout. Dat zegt Google ook. Toch wil je dat bepaalde pagina’s een zo laag mogelijk bouncepercentage hebben. Denk aan een pagina die het begin is van een funnel.

Gedrag -> Site-content -> Alle pagina’s

2. Gemiddelde tijd op een pagina

Voor sommige websites of secties is een gemiddelde tijd op een pagina een belangrijke KPI. Denk aan een nieuwswebsite of blogsectie op een site. Let wel, de paginatijd kan vertekenend zijn. Wees daarom kritisch!

Gedrag -> Site-content -> Alle pagina’s

3. Bestemmingspagina’s

Het aantal bezoeken dat landt op een bestemmingspagina is ook een belangrijke KPI. Zeker als je veel tijd en moeite gestopt hebt in het schrijven en optimaliseren van je landingpagina’s. Natuurlijk is niet alleen het aantal bezoeken van belang. Kijk ook zeker naar het bouncepercentage en verwante metrics.

Gedrag -> Site-content -> Bestemmingspagina’s

4. Zoekopdrachten op je website

Je kunt in Google Analytics vrij eenvoudig meten waar mensen naar zoeken op je website. Het kan een KPI zijn van je bedrijf om te weten te komen waar een potentiële markt voor is. Als jij een winkel hebt voor rode sportschoenen, en je ziet dat er steeds meer zoekopdrachten op je website zijn voor blauwe sportschoenen, dan kun je hiernaar handelen.

Gedrag -> Zoekopdrachten op site -> Overzicht

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Dit artikel met iemand delen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.