Doelgroep KPI’s in Google Analytics

De rapporten in het Google Analytics tabblad ‘Doelgroep’ bieden inzichten op basis van relevante gebruikerskenmerken. Het is een uitstekend rapport om jouw Key Performance Indicators (KPI’s) in de gaten te houden. De Doelgroep KPI’s in Google Analytics vertellen je in grote lijnen twee dingen. Enerzijds gaat het over het aantal mensen dat op je website belandt, anderzijds gaat het over de karakteristieken van deze mensen.

Doelgroep KPI's in Google Analytics

Overzicht van het rapport Doelgroep in Google Analytics

Onderstaand tref je een screenshot van het rapport Doelgroep in Google Analytics. Ben je ingelogd op Google? Ga dan direct naar onderstaand overzicht.

Rapporten 'doelgroep' Google Analytics

Rapporten ‘doelgroep’ Google Analytics

Het rapport geeft een hoop informatie over jouw websitebezoekers. Daarom hieronder een overzicht van de belangrijkste Doelgroep KPI’s in Google Analytics:

1. Aantal unieke websitegebruikers

Het aantal (unieke) gebruikers is een voor de hand liggende KPI. Deze website KPI moet je meten om te weten of mensen je site weten te vinden. Zie je een stijgende lijn in de loop der tijd? Dan doet je website het waarschijnlijk goed. Het is belangrijk om te weten waar je bezoekers naar op zoek zijn en bekijken op je website. Gebruik hiervoor de Google Analytics GedragsKPI’s.

Doelgroep -> Overzicht

2. Terugkerende websitebezoekers

Bij sommige bedrijven/websites duurt het proces van oriëntatie tot aankoop langer dan bij anderen. Denk aan een autofabrikant als Volkswagen. De gemiddelde websitebezoeker zal niet direct bij een eerste websitebezoek een spiksplinternieuwe Golf bestellen. De bezoeker zal waarschijnlijk verschillende websites raadplegen en op verschillende tijden terugkeren op de website. Is het misschien niet beter om een tweedehands Golf te kopen?

Doelgroep -> Gedrag -> Nieuwe versus terugkerende bezoekers

3. Aantal pagina’s per sessie

Het aantal pagina’s per sessie is ook een belangrijke KPI. Het staat voor het gemiddelde aantal pagina’s dat wordt bekeken tijdens een bezoek aan jouw website.

Doelgroep -> Overzicht

4. Aantal bezoekers uit een land

Heeft jouw bedrijf internationale ambities? Dan kunnen bezoekers uit een land een belangrijke metric zijn. Op die manier kan krijg je inzicht in of je marketinginspanningen wel succesvol zijn.

Doelgroep -> Geo -> Locatie

5. Aantal bezoekers uit een plaats of regio

Zeker als je bedrijf lokale klanten bedient, is het hebben van bezoekers uit een plaats een onwijs belangrijke KPI. Heb je een advocatenkantoor in Breda en bedien je lokale klanten? Dan heb je vermoedelijk minder aan websitebezoekers uit Groningen.

Doelgroep -> Geo -> Locatie -> Primaire dimensie: Plaats (of Regio)