KPI’S voor SEO: Uitleg en voorbeelden

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

Het hedendaagse digitale marketinglandschap wordt steeds complexer. Het is voor bedrijven belangrijk te begrijpen hoe ze hun website kunnen optimaliseren om beter vindbaar te worden in zoekmachines. Een manier om dit te doen, is door het gebruik van KPI’s (Key Performance Indicators) voor SEO (zoekmachine optimalisatie). Er zijn KPI’s die je kunt gebruiken om het succes van de SEO prestaties van jouw website te meten. Lees je mee?

Waarom gebruik je Key Performance Indicators?

KPI’s zijn een belangrijk onderdeel om de voortgang van jouw online marketing werkzaamheden te meten en te bepalen of een bepaald doel is bereikt. Het mooie aan online marketing is namelijk dat alles meetbaar is. Als je ergens in investeert, dan bieden handige dashboards je het inzicht om te zien of je goed op weg bent. Het gebruik van Key Performance Indicators is hierbij aan te raden.

Waarom SEO KPI’s belangrijk zijn

Zonder deze indicatoren zou het moeilijk zijn om te bepalen of een bepaald doel al dan niet is bereikt. Er zijn verschillende aspecten waarop je kunt letten om het succes van de SEO-prestaties van websites te meten.

Op het vlak van zoekmachine optimalisatie, kun je verschillende KPI’s gebruiken om de prestaties van een website te meten. We hebben het hier niet alleen over het bereiken van een nummer 1-plek op een relevant zoekwoord. Maar we richten ons juist op tussenliggende aspecten van de online vindbaarheid.

Voorbeelden van KPI’s voor SEO

Hieronder schetsen we enkele SEO KPI’s die je kunt gebruiken om de prestaties van jouw website te meten. Sommige KPI’s zijn belangrijker dan andere en het is afhankelijk van jouw website of ze relevant zijn voor jouw bedrijf.

Enkele voorbeelden van KPI’s voor SEO zijn als volgt:

  • Het aantal organische bezoekers: Het aantal mensen dat jouw website bezoekt vanuit organische zoekresultaten in zoekmachines.
  • Gemiddelde positie in zoekresultaten: De gemiddelde positie van de pagina’s van jouw website in de zoekresultaten. Tip: Google Search Console is hier een uitstekend hulpmiddel voor!
  • Click-through rate (CTR): Het percentage mensen dat klikt op jouw website in de zoekresultaten in verhouding met het aantal vertoningen.
  • Conversiepercentage: Het percentage mensen dat de gewenste actie onderneemt op jouw website (zoals een aankoop doen of zich aanmelden voor een nieuwsbrief). Let op, dit is meer een lead-generatie KPI.
  • Aantal backlinks: Het aantal websites dat naar relevante pagina’s van jouw website linkt.
  • Branded zoekverkeer: Het aantal mensen dat op jouw website komt via zoektermen die verband hebben met jouw bedrijfsnaam. Dit geeft een indicatie weer van jouw naamsbekendheid.
  • Gemiddeld bouncepercentage. Het percentage van websitebezoekers dat op jouw webpagina(‘s) komt en zonder actie te ondernemen de website verlaat. Je krijgt hiermee zicht op hoe goed jouw SEO-content presteert.

Elk bedrijf heeft andere doelstellingen voor zijn website, dus het is belangrijk om KPI’s te kiezen die aansluiten bij jouw specifieke doelen.

kpi voor seo

Voorbeeld 1 – Naamsbekendheid

Wil jij bijvoorbeeld jouw naamsbekendheid vergroten? Richt je dan op KPI’s zoals het branded zoekverkeer, het aantal organische bezoekers en de gemiddelde positie in de zoekresultaten.

Voorbeeld 2 – Sales en leads

Als je op zoek bent naar meer sales of leads, dan richt je je meer