Deze SEO tools zijn in 2023 echt onmisbaar

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

Als SEO bureau gebruiken wij uiteenlopende tools om ons vak uit te oefenen. Deze SEO tools zijn een noodzakelijk onderdeel van elke SEO campagne en strategie. Ontdek welke (gratis) tools wij echt onmisbaar vinden én zelf ook gebruiken om onder andere de online zichtbaarheid en prestaties van jouw website te meten. In deze blog bespreken we welke het belangrijkst zijn en waarom je deze zou moeten gebruiken!

Google SEO tools

Wie anders dan ’s werelds grootste zoekmachine zelf heeft SEO tools? Google heeft een aantal gratis zoekmachine optimalisatie tools die echt onmisbaar zijn voor jouw SEO werkzaamheden en optimalisaties:

Google Analytics

Een van de belangrijkste SEO tools in 2022 is Google Analytics. Onze persoonlijke favoriet bij Nice to Lead You! Met deze tool kun je het verkeer van jouw website bijhouden en zien welke gebieden verbetering nodig hebben. Het kan jou ook helpen jouw publiek beter te begrijpen en mogelijkheden te identificeren om jouw website te verbeteren. Wist je trouwens dat wij een hele gids hebben geschreven met Google Analytics KPI’s?

Google Search Console

Google Search Console is ook een onmisbaar SEO-instrument. Met deze tool kun je de prestaties van jouw website in de zoekresultaten van Google controleren. Het biedt ook gegevens die jou kunnen helpen jouw SEO-strategie te verbeteren. Zoals welke zoekwoorden verkeer naar jouw website leiden en welke pagina’s je kunt verbeteren. Bovendien kun je jouw sitemap inladen in Google Search Console. Je hebt dan een ‘direct lijntje’ met de zoekmachinegigant zelf, ideaal!

Google Tag Manager

Met Google Tag Manager kun je de tags van jouw website beheren, waaronder trackingcodes en pixels. Zo kun je bijvoorbeeld een tag zetten op een knop waarmee mensen een conversie maken: het aanmelden voor een nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Dit is een geweldige manier om te zorgen dat jouw website goed wordt gevolgd en gemonitord. Hiermee kan je de nodige verbeteringen aanbrengen in jouw SEO-strategie.

Zoekwoorden tools

Om de juiste content te schrijven die relevant is voor jouw doelgroep en de zoekopdrachten van deze personen in zoekmachines, is het van groot belang dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Maar waar zoekt jouw doelgroep naar in zoekmachines? Daar zijn een aantal hulpmiddelen voor beschikbaar:

Google zoekresultatenpagina (SERP)

We blijven nog even in het rijtje van SEO tools van Google. Want wist je dat de Google zoekresultatenpagina ook een uitstekend overzicht biedt aan zoekresultaten? Zie ook onderstaande screenshot die de gerelateerde zoekopdrachten toont.

Gerelateerde zoekopdrachten als handige SEO tool!

AnswerThePublic

AnswerThePublic is een gratis SEO tool. Met deze tool kun je vragen achterhalen die mensen stellen over jouw branche door simpelweg een onderwerp in de zoekbalk van de tool te tikken. Vervolgens kun je teksten creëren die deze vragen beantwoorden. Dit is een onwijs handige manier om jouw SEO-strategie te verbeteren. Je krijgt namelijk inzicht in:

  • Vragen die mensen stellen over jouw topic
  • Voorzetsels (wie, waarom, waarmee, hoe, etcetera)
  • Vergelijkingen die mensen trekken met jouw topic en andere onderwerpen
  • Alfabetische opsomming van relevante termen
  • Verwante termen aan de hand van jouw zoekwoorden

Screaming Frog

Ook Screaming Frog is een belangrijke tool. Met deze tool kun je jouw website auditen en technische problemen identificeren die moeten worden opgelost. Het is een noodzakelijk onderdeel van elke SEO-campagne aangezien een goede, technisch goed-werkende website essentieel is voor jouw online zichtbaarheid en prestaties.

Wil je een audit liever uitbesteden aan een SEO bureau? Ontdek hoe we een SEO audit voor jou doen!

Succesvolle SEO met deze gratis SEO tools

Als je succesvol wilt zijn met zoekmachine optimalisatie in 2022 moet je de juiste tools gebruiken. Bovenstaande tools zijn allemaal gratis én dus onmisbaar om jouw SEO naar de next level te tillen. Gebruik de tools om de prestaties van jouw website te meten, mogelijkheden voor verbetering te identificeren en sterke relevante content te creëren. Heb je vragen over deze tools? Of wil je jouw SEO liever uit handen geven en aan specialisten overlaten? Laat hieronder een reactie achter en laat het ons weten! We helpen je graag.

    Over de auteur

    Foto van Niels Dirkse in portretmodus
    Niels Dirkse

    SEO-marketeer bij Nice to Lead You

    Dit artikel met iemand delen?

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.