Zo kies jij het juiste SEO bureau

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:
Deel dit bericht:

Het inhuren van een SEO bedrijf is niet iets wat je iedere dag doet. Maar waar moet je dan allemaal aan denken? Want hoe zorg je dat je de best mogelijke service krijgt? In deze blog post bespreken we hoe je een bureau kunt vinden dat aan jouw behoeften voldoet en hoe je weet of ze jou kunnen helpen jouw SEO-doelstellingen te bereiken. Dus, als je klaar bent om jouw bedrijf naar het volgende online niveau te brengen, lees dan hier welke vragen je jezelf kunt stellen om het juiste SEO bureau te kiezen.

Soorten SEO-bureaus

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel bedrijven die SEO-diensten aanbieden. Dit is logisch, want de kracht van zoekmachineoptimalisatie is enorm. Dit betekent echter niet dat iedere aanbieder even goed is. Er bestaat hier erg veel verschil in. Denk aan het handige neefje dat websites bouwt en SEO ‘erbij’ doet, tot het vlotte Amsterdamse marketingbureau met kantoortuin, hond op kantoor en hippe bedrijfsvideo. Natuurlijk moet je jouw keuze voor een SEO bureau niet op oppervlakkigheden baseren, maar het is wel belangrijk om na te denken over de aspecten die jij belangrijk vindt.

De volgende punten zijn belangrijke overwegingen bij het kiezen van het juiste bureau:

Waarom wil je een SEO bureau inhuren?

Je besluit niet van de ene op de andere dag om een bureau in te huren. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Misschien wil je een nieuwe website, en wil je SEO gaan inzetten als marketinginstrument. Of mogelijk zie je jouw concurrenten steeds vaker boven je. Bedenk goed wat jouw precieze beweegredenen zijn en wat je precies wil vragen. Als je bijvoorbeeld alleen een nieuwe website wilt, is het belangrijk een SEO bureau op hun vaardigheden van het bouwen van een website te selecteren. Wil je graag meer content op je website? Dan is die vaardigheid belangrijk bij het bureau dat je gaat kiezen. Zo is het ene bureau gespecialiseerd in één of misschien twee aspecten van SEO, waar het andere bureau meer allround is. Bedenk goed wat past bij jouw bedrijf en doelstelling!

Vraag in je omgeving naar referenties

Wanneer je op zoek bent naar een zoekmachineoptimalisatie bureau kun je om te beginnen gaan rondvragen in je omgeving. Hoe hebben andere hun zoektocht aangepakt en bij wie zijn zij terechtgekomen? Wellicht hebben zij goede aanbevelingen. Zodra je een paar bureaus in gedachten hebt, is het tijd om jouw eigen onderzoek te doen.

Bekijk de website kritisch

Practice what you preach. Dat geldt natuurlijk ook voor SEO bureaus. Bekijk daarom altijd de website van een bureau. Is deze professioneel? Lijkt het alsof ze weten wat ze doen? Wanneer de website niet aantrekkelijk of onduidelijk is, kan dit iets zeggen over de werkwijze en professionaliteit van het bureau. Je wilt natuurlijk zeker zijn dat het bureau dat je kiest in staat is om jouw bedrijf in een positief daglicht te stellen.

Bekijk welke klanten het bureau al heeft geholpen

Neem vervolgens een kijkje in het portfolio van het bureau. Hebben ze ervaring met het werken met bedrijven in jouw branche? Delen ze resultaten die ze hebben bereikt voor hun klanten? Deze informatie kun je allemaal weer meenemen in jouw beslissing.

Vraag hoe het bureau naar SEO kijkt

Dit is ook niet geheel onbelangrijk natuurlijk. Je wilt weten hoe het bureau naar SEO kijkt. Wat zijn de opvattingen over zoekmachineoptimalisatie en hoe pakken ze het aan? Welke tactieken gebruiken ze? Het is van belang dat dit goed uitgelegd kan worden. Zo weet je zeker dat het SEO bureau weet waar ze over praten.

Past de werkwijze en communicatie van het bureau bij jouw bedrijf?

Ieder bureau is, werkt en communiceert anders. Dat is maar goed ook, want zo is er voor iedereen een goede match. Het is belangrijk dat de manier van werken en communiceren van het bureau past bij jouw bedrijf. Heerst er bij jouw bedrijf een informele werksfeer? Dan vind je het waarschijnlijk prettig dat het bureau ook een informele werksfeer heeft en laagdrempelig communiceert. Of misschien wil je juist een bureau dat heel formeel met je communiceert. De manier van contact lijkt misschien een bijzaak, maar het kan de samenwerking maken of breken!

Hoe wil je graag geholpen worden?

Bekijk of het bureau op de website vermeld heeft staan hoe zij te werk gaan. Er zijn bureaus die het werk voor je helemaal uit handen nemen of die je juist betrekken in het proces. Maar misschien nog wel belangrijker om te bedenken natuurlijk: hoe wil jij geholpen worden? Misschien vind je het prettig om betrokken te worden in het proces omdat je SEO graag wilt leren? Of vind je het prima om bijvoorbeeld maandelijks een update te ontvangen en verder ontzorgd te worden?

Waar bevindt het bureau zich?

Ga ook bij jezelf na of je het belangrijk vindt dat het SEO bureau dichtbij is. Wellicht vind je het fijn om op regelmatige basis langs te gaan bij het bureau? Dan kan het verstandig zijn om te kiezen voor een bureau wat niet te ver weg is.

Het juiste SEO bureau goed gekozen!

Door bovenstaande vragen en punten voor jezelf te beantwoorden en duidelijk te krijgen, kun jij zeker het juiste SEO bureau kiezen voor jouw bedrijf! Ben je benieuwd hoe wij SEO aanpakken en wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. We vertellen je graag over onze werkwijze en visie op SEO!

    Over de auteur

    Foto van Niels Dirkse in portretmodus
    Niels Dirkse

    SEO-marketeer bij Nice to Lead You

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.