Hoeveel SEO content heb je nodig?

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

Hoeveel SEO content heb je nodig? Als SEO-bureau krijgen wij deze vraag vaak te horen van onze klanten. Want hoeveel pagina’s en teksten moeten er op je website staan om hoger in Google te komen? Het antwoord is niet eenvoudig. En – net als zo veel onderdelen bij SEO – hangt het af van meerdere ingewikkelde factoren. In deze blog vertellen wij je precies hoe het zit!

Wat is SEO content?

Voordat we in de details duiken, laten we eerst definiëren wat we precies bedoelen met SEO content. SEO content is elk type tekst op je website die geoptimaliseerd is om beter gevonden te worden door jouw doelgroep in de zoekmachines. Dit kan ontzettend uiteenlopen. Denk aan productpagina’s, landingspagina’s, blogberichten of productbeschrijvingen.

Wil je weten hoe het met jouw content staat? Vraag jouw gratis SEO scan aan.

Deze SEO content is dus van groot belang om te ranken in de zoekmachines. Nu is er voor bijvoorbeeld metabeschrijvingen een maximum aantal tekens dat je kunt gebruiken. Overschrijd je dit aantal? Dan kapt Google de tekst af en krijg je het volgende te zien:

zoekmachine resultaat

Maar hoe zit het dan met de ‘normale’ websiteteksten? Hoe lang moeten die zijn? Onderstaande vragen helpen je dat te bepalen:

Wat is het doel van de pagina? (1)

De zoekintentie is hier van groot belang. Een pagina ‘wat is een hypotheek’ vereist meer content dan ‘hypotheek vergelijken’. Bij die laatstgenoemde zoekopdracht wil iemand gewoon een calculator te zien krijgen. ‘Hoe hypotheek vergelijken’ vraagt bijvoorbeeld meer om content met uitleg. Door op deze manier te redeneren bepaal je het doel van de gebruiker – en dus van de pagina – en de lengte van je content. Weten hoe jij scoort op bepaalde zoekwoorden? Gebruik dan een keyword position tracker.

Hoe veel content heeft de lezer nodig om de tekst te begrijpen? (2)

Laten we een voorbeeld nemen. Stel dat je (om wat voor reden dan ook) de relativiteitstheorie (E=MC2) wilt uitleggen. In dat geval moet je een hoop goede content schrijven om je punt over te brengen. Als we een ander uiterste benoemen: het weer in Breda. Dan wil je ‘slechts’ een grafiekje zien met het weer per uur en per dag. Zorg dus dat je voldoende content schrijft en gebruikt, zodat de tekst voor jouw lezer begrijpelijk is.

Hoe veel content schrijft de concurrentie? (3)

Concurrentie is een belangrijk aspect bij het bepalen van de lengte van je tekst. Gooien zij 3000-woorden lange blogartikels in de strijd? Dan ga je de oorlog niet winnen met een mager blogje van 200 woorden. Jouw teksten moeten op zijn minst even lang of even goed zijn in vergelijking met je concurrenten.
Wanneer wij aan de slag gaan met een tekst, doen wij altijd eerst grondig zoektermenonderzoek. Hierbij kijken we dus ook hoe het zit met de concurrentie op het onderwerp waar we over gaan schrijven.

Met wie concurreer je? (4)

Als je dus concurreert met een partij met een hoge autoriteit en kwalitatieve backlinks, dan moet je van hele goede huize komen om die concurrent van zijn plaats te krijgen in de zoekmachine. Is de andere partij die over het onderwerp schrijft bijvoorbeeld CoolBlue.nl? Dan is de kans als kleine website bij voorbaat al behoorlijk laag om dan op positie 1 te gaan scoren. Ongeacht de lengte van je content . Dit is namelijk een partij met een enorme autoriteit. Dus tenzij je zelf een Bol.com bent, is het goed om je verwachting op je rankings bij te schaven.

Ga dan bijvoorbeeld voor een plek in de top 5 of kijk naar langere zoekwoordcombinaties. Heeft de concurrentie waardevolle backlinks, en heb jij dat niet? Ook dan is de kans kleiner dat je, ondanks een lange tekst, hoog gaat scoren.

Voor wie schrijf je de tekst? (5)

Het antwoord op deze vraag moet altijd zijn: de lezer. De tijden dat teksten puur werden geschreven voor de zoekmachines liggen al een tijdje achter ons. Keyword stuffing is dus ook een echte no go. De zoekmachines merken dit meteen op en je wordt er gegarandeerd op afgestraft. Je teksten schrijf je dus altijd voor je lezer, en het is dan vanzelfsprekend dat de teksten goed leesbaar en relevant moeten zijn. Om een tekst goed leesbaar en dus begrjipelijk te maken, dien je ook rekening te houden met de lengte van je tekst. Dit komt overeen met wat we vertelden bij vraag 1. Een korte tekst van 300 woorden over een ingewikkeld onderwerp als de relativiteitstheorie is waarschijnlijk niet genoeg om te zorgen dat de lezer het begrijpt.

Ben jij ooit een slecht leesbare tekst blijven lezen? Waarschijnlijk niet. Je verlaat de pagina dan en gaat waarschijnlijk gewoon weer terug naar de zoekresultatenpagina. Google is in staat dit soort ‘pogo-sticking’ te detecteren!

pogo-sticking-SEO

Ijzersterke SEO content is leidend

Over het geheel genomen is de hoeveelheid SEO content die je nodig hebt dus afhankelijk van je doelen, de concurrentie en de autoriteit en backlinks van deze concurrenten. Neem de tijd om deze factoren te analyseren en maak een strategie om de juiste hoeveelheid hoogwaardige content voor je website te maken. En vergeet het meest belangrijke niet: schrijf relevante en goed leesbare teksten voor jouw lezers. Je zoekmachine rankings gaan je dankbaar zijn! Weet je niet zeker of je dit zelf moet doen, of moet uitbesteden? We vertellen je hier meer over wanneer jij je SEO moet uitbesteden.

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Dit artikel met iemand delen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.