Inhoudsopgave

Geschreven door: Niels Dirkse

Kun je eenmalig investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO) op een website? Deze vraag krijgen we regelmatig. Veel bedrijven willen snel resultaat en dan is de gedachte logisch om maar één keer te willen investeren in SEO. Maar kan dat? Ga je daar de gewenste resultaten mee behalen en is het verstandig? In deze blog beantwoorden we onder andere deze vragen en vertellen we je hoe wij daar over denken.

Wat is SEO?

Wij zijn van mening dat er een verschil bestaat tussen wat veel mensen denken dat SEO is, en wat het daadwerkelijk is. SEO is namelijk een verzamelterm van werkzaamheden die je verricht om je website hoger in de zoekmachines te krijgen. Het gaat hier om een proces, in tegenstelling tot iets eenmalig ‘instellen’.

SEO is niet: een paar dingen instellen

Het is belangrijk om te begrijpen dat SEO dus niet alleen bestaat uit het instellen van een paar ‘technische’ dingen. Natuurlijk zijn er een aantal basisfactoren die je op orde moet hebben om je website geïndexeerd te zien worden op Google. En kun je Google Search Console en Google Analytics instellen. Maar wanneer je dit op je huidige website doorvoert, wil dat niet zeggen dat je dan ‘aan SEO doet’ en verder niks meer hoeft te doen en dat de resultaten komen aanwaaien. Echte zoekmachine optimalisatie gaat om voortdurende inspanning en strategie om succes op lange termijn te bereiken.

Dus, kun je SEO één keer doen en resultaten verwachten? Kort gezegd: nee.

Structurele werkzaamheden en controles

Wil je structureel goede resultaten behalen met zoekmachineoptimalisatie? Dan vereist dat ook structurele werkzaamheden en constante controle en aanpassingen. Zoekmachines veranderen namelijk voortdurend hun algoritmen. Deze veranderingen kunnen een grote invloed hebben op je zoekresultaten, dus het is belangrijk om op de hoogte te blijven van deze updates en je daaraan aan te passen.

Blijf je concurrentie voor

Bovendien is de concurrentie in de online wereld groter dan ooit tevoren. Dat vraagt dat je continu aan de slag moet gaan met het verbeteren van je SEO-strategie en het implementeren van nieuwe tactieken.

Stel dat je nu de eerste plekken in de zoekresultaten behaalt. Weet dan dat die resultaten ook zichtbaar zijn voor de oplettende concurrent! Die concurrent is slechts een telefoontje verwijderd van het inschakelen van een SEO bureau.

Wat betekent dat dan voor bedrijven die maar één keer willen investeren in SEO?

Wanneer bedrijven toch maar één keer investeren in SEO is dat eigenlijk heel zonde. Het betekent namelijk dat ze niet de gewenste resultaten gaan zien en moeite gaan hebben om hun huidige zoekresultaten te behouden. Je kunt bijna zeggen dat het weggegooid geld is. Structurele resultaten vereisen echt voortdurende inspanningen en investeringen.

“Eigenlijk maak je alleen het verschil als je op positie 1, 2 of 3 staat. Mensen scrollen over het algemeen echt niet verder naar beneden. Daarom is goedkope SEO vaak ook niet effectief. Weet dus dat je van goeden huize moet komen om die topposities te bereiken.” Niels Dirkse

Geen groot budget? Doe het stap voor stap

Dit betekent natuurlijk niet dat je meteen alles op alles moet zetten. SEO kan ook stap voor stap worden benaderd, waarbij je begint met de basis en je strategie geleidelijk verbetert en uitbreidt. Op die manier kun je toch goede resultaten boeken, terwijl je het budget goed in de gaten houdt. Je kunt SEO dus prima stap voor stap doen. Zo lang je maar de juiste strategie volgt die zich richt op structurele langetermijngroei!

Concluderend: één keer investeren in SEO gaat niet

SEO vereist dus voortdurende inspanning en controle om de concurrentie voor te blijven. Wil je weten wat jouw eerste stap naar SEO succes kan zijn? Vraag dan onze gratis SEO scan aan! Hierin geven we concrete handvatten waar jij meteen mee aan de slag kunt. Heb je eerst nog vragen? Dan kun je natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen.

Geschreven door: Niels Dirkse

Categorieën: SEO
Delen: