Inhoudsopgave
Geschreven door: Niels Dirkse
Er zijn een hoop onduidelijkheden en mythes over SEO (zoekmachineoptimalisatie). Je hebt ze vast wel eens gehoord. Sommige mensen geloven dat je je website vol moet proppen met zoekwoorden om hoog te scoren in zoekmachines. Anderen denken dat je backlinks moet hebben van websites van hoge kwaliteit om enig resultaat te zien. In deze blog post, gaan we de top 5 SEO mythes ontkrachten zodat jij jouw SEO strategie kunt verbeteren!
Waarom zijn er zo veel onduidelijkheden rondom SEO?
Google’s algoritme is geheim. Google heeft weliswaar guidelines, maar dit zijn abstracte richtlijnen. Bovendien is SEO een proces van vallen en opstaan. Dus dat leidt tot onduidelijkheid en zorgt er soms voor dat mensen dingen gaan interpreteren. Deze interpretaties slaan soms de goede kant op, maar soms dus ook niet.
Laat je niet meeslepen door onduidelijke of obscure SEO-technieken. Het kan soms aantrekkelijk lijken, maar in feite doe je dan mee aan het zogeheten Black Hat SEO. En dat wil je voorkomen! Je kunt hier namelijk voor worden afgestraft door Google en dit komt je prestaties natuurlijk niet ten goede.
Dus wat zijn de meest voorkomende SEO mythes? Lees hieronder snel verder!
Mythe #01: Stop je website vol met zoekwoorden
Een van de meest voorkomende SEO mythes is dat je jouw website moet volproppen met zoekwoorden om hoog te scoren in zoekmachines. Dit is niet waar! In feite kan het volstoppen van jouw website met zoekwoorden jouw ranking juist schaden. Dat wil je natuurlijk niet. Zoekmachines zijn op zoek naar kwalitatieve content die interessant en relevant is voor de lezer, niet naar een hoop zoekwoorden gepropt in een tekst. Focus je dus op het creëren van kwalitatieve content die je zoekwoorden op een natuurlijke manier bevat. Leesbaarheid is dus erg belangrijk!
Lees hier hoe je een zoekwoorden onderzoek doet zodat je zeker weet dat je de juiste zoekwoorden gebruikt voor jouw teksten!
Mythe #02: Je hebt per se backlinks nodig
Een andere veel voorkomende SEO mythe is dat je backlinks moet hebben van andere websites van om enig resultaat te zien. Ook dit is niet waar! Backlinks hebben zeker invloed op de autoriteit van je website en hiermee de ranking van je website, maar zijn geen voorwaarde voor een goede ranking. Autoriteit kun je namelijk ook op andere manieren verkrijgen. Zo is de leeftijd van je website bijvoorbeeld een belangrijke factor maar ook de hoeveelheid pagina’s en content op je website hebben invloed op de autoriteit en dus de ranking van jouw website.
Mythe #03: SEO draait alleen om rankings
Veel mensen geloven dat zoekmachine optimalisatie alles te maken heeft met rankings. Maar dat klopt niet helemaal. Rankings zijn slechts een onderdeel. Het doel van SEO is om verkeer naar jouw website te leiden en dat verkeer om te zetten in conversies. Dus, concentreer je op het sturen van kwalitatief verkeer naar je website en het omzetten van dat verkeer in conversies! Het verbeteren van jouw webpagina’s (conversieoptimalisatie) is dus ook zeker belangrijk.
Mythe #04: SEO is makkelijk
Zoekmachine optimalisatie is zeker niet makkelijk. SEO vergt veel hard werk, tijd en toewijding. Het is een continu proces dat constante inspanning vereist. Dus, als je succesvol wilt zijn met SEO, moet je bereid zijn om er veel werk in te steken en geduld te hebben. Zo is het goed om onder andere regelmatig een goed zoekwoordenonderzoek uit te voeren, content toe te voegen op jouw website en de huidige content die al op de website staat te optimaliseren.
Mythe #05: Je moet veel geld investeren aan SEO
Als je niet veel geld uitgeeft aan SEO, heb je er niks aan. Heb je deze uitspraak wel eens gehoord? Zet dit dan maar weer snel uit je hoofd, want het is niet waar. Er zijn veel gratis en goedkope manieren om jouw SEO te verbeteren. Google heeft bijvoorbeeld een aantal gratis SEO tools die je kunt gebruiken om te achterhalen hoe jouw website presteert en wat je kunt verbeteren. Google Analytics is er hier bijvoorbeeld één van.
Hanteer de juiste richtlijnen in plaats van deze SEO mythes
Bij Nice to Lead You zijn we als SEO-bureau dagelijks bezig met onze klanten hoger in Google te brengen. Zijn er nog onduidelijkheden op het vlak van SEO? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We vertellen je graag meer over SEO. Ook als je hulp nodig hebt bij het implementeren van een effectieve SEO strategie.
Geschreven door: Niels Dirkse