Hoe lang duurt SEO? Wanneer zie je resultaten?

Hoe lang duurt SEO? Het is een vraag die wij regelmatig krijgen bij Nice to Lead You. Als je hard je best doet om je website beter vindbaar te maken, dan wil je natuurlijk ook resultaten zien! Maar hoe lang duurt het voordat je website wordt geïndexeerd door Google? Dit artikel vertelt je er meer over.

Hoe lang duurt het voordat je website wordt geïndexeerd door zoekmachines?
Hoe lang duurt het voordat je website wordt geïndexeerd door zoekmachines?

Hoe lang duurt SEO volgens Google?

Google geeft niet zijn volledige algoritme prijs. Dat is begrijpelijk, want anders zou iedereen deze richtlijnen afwerken zonder oog te blijven houden op jouw uiteindelijke websitegebruiker. Toch geeft Google gedoseerd informatie vrij waarmee ze website-eigenaren en online marketeers richting geven. Zo staat het volgende op Google Search Central:

Hoe lang duurt SEO volgens Google zelf?
Hoe lang duurt SEO volgens Google zelf? Het duurt gemiddeld vier maanden tot een jaar duurt voordat je resultaten gaat zien (bron)

Hoe lang duurt SEO op Bing?

Naast Google hebben we natuurlijk ook andere zoekmachines, zoals het door Microsoft’s ontwikkelde Bing. Bing heeft sinds 2020 een zeer interessante toevoeging, genaamd Bing Instant Indexing. Door een zogenaamde API-verbinding tussen jouw website en de zoekmachine, kan je website direct worden geïndexeerd en gevonden worden.

Wie gebruikt er Bing? Nou, zo’n 3% van de zoekresultaten vinden plaats op Bing. Waar jongeren vrijwel alleen Google gebruiken, maken wat oudere Windows desktop- gebruikers toch nog gebruik van Bing!

Wat bepaalt hoe snel je hoog in Google komt?

Er zijn drie factoren die je helpen te schatten hoe moeilijk het is om jouw website hoog in Google te krijgen: 1. Content, 2. Concurrentie, en 3. Backlinks.

Content

Zodra je een nieuwe webpagina hebt gepubliceerd en geoptimaliseerd voor Google, zullen de crawlers hun werk gaan doen. Eén ding zul je daarbij moeten onthouden: de kwaliteit van de pagina staat centraal. Wat is dan kwaliteit? Zorg voor goed-geschreven, informatief rijke webpagina’s die je websitebezoekers het antwoord geven op de vragen die ze hebben. Zorg niet alleen voor lange alinea’s met taai geschreven tekst, zorg ook dat je andere media (zoals infographics) op je pagina plaatst.

 

Concurrentie

Een belangrijke rol die bepaalt of je wel of niet snel geïndexeerd wordt is concurrentie. Als er veel concurrentie is dan duurt het langer voordat je de top van de zoekresultaten bereikt. Logisch, want om concurrentie investeren veel bedrijven in SEO. Google’s algoritme zal deze geoptimaliseerde pagina’s dan ook sneller de voorkeur geven boven jouw nieuwe webpagina.

Backlinks

Hoe lang het duurt voordat je zichtbaar bent heeft ook te maken met de autoriteit van jouw website. Op het internet bouw je autoriteit op door zogenaamde backlinks. Dit zijn hyperlinks van andere websites die leiden naar jouw website. Als jij een nieuw bedrijf opzet en er wordt niet naar je gelinkt, waarom zou Google jouw website dan wel zichtbaar maken? Jouw concurrenten hebben immers wel hyperlinks naar hun website.

Koop nooit backlinks voor je website. Je loopt het risico dat Google jouw website een negatieve penalty geeft!

Niels Dirkse

Gelden deze indicaties altijd?

Bij Nice to Lead You zien wij soms dat pagina’s binnen een week op plek 1 in Google terechtkomen. Andere pagina’s nemen daarentegen een stuk langer in beslag. Dat laatste zagen we ook op deze website, namelijk de landingspagina SEO Breda. De content van deze pagina was volgens het boekje goed geoptimaliseerd voor zoekmachines, toch duurde het even voordat de pagina goed zichtbaar werd!

SEO-schema-planning
Geduld is een schone zaak bij SEO

Wat kan je doen om sneller hoog in Google te komen?

Werk je aan je zoekmachineoptimalisatie, dan is het belangrijk om een xml-sitemap te genereren. Deze sitemap kan je vervolgens in Google Search Console invoegen. In deze sitemap staat als het ware de blauwdruk van jouw website, inclusief een timestamp van de laatst geüpdatet webpagina. Je geeft Google hiermee een seinetje dat je website voorzien van nieuwe informatie.

Indexatie aanvragen in Google Search Console

Dit artikel (hoe lang duurt SEO) is gepubliceerd op 14 april 2021. Op 16 april 2021, twee dagen later, keek ik als auteur of de pagina al geïndexeerd werd door Google. Dit was niet het geval. Toen heb ik een handmatige indexatie aangevraagd in Google Search Console.

Pagina toevoegen aan de prioriteitscrawlingswachtrij

Voeg je pagina handmatig toe aan de wachtrij prioriteitscrawlingswachtrij. Hiermee achterhaal je eventuele problemen waarom een webpagina nog niet is geïndexeerd. Is er geen technische reden te wijten aan het gebrek aan indexatie? Dan kan je Google vragen je pagina te indexeren via de zogenaamde prioriteitscrawlingswachtrij. Op deze manier wordt de pagina sneller geïndexeerd.

Handmatige indexatie aanvragen in Google Search Console
Handmatige indexatie aanvragen in Google Search Console

Werkte SEO vroeger sneller?

Vroeger verliep SEO een stuk eenvoudiger. Dit kwam omdat het algoritme van Google nog niet zo geavanceerd was als nu. Je kon als website-eigenaar de zoekmachines manipuleren en eenvoudig hoog in Google komen door keyword stuffing. Ofwel: door ontzettend vaak een bepaalde term terug te laten komen zonder oog te hebben voor je bezoekers. Als gevolg hiervan bestonden websites uit zeer slechte, oppervlakkige content. Inmiddels is het algoritme een stuk geavanceerder en daardoor lastiger te manipuleren. Zo is zoekwoordendichtheid een stuk minder relevant. Zo zouden er inmiddels meer dan 200 ranking factoren zijn om rekening mee te houden.

SEO als een investering

Je zet SEO natuurlijk in als marketingkanaal, bijvoorbeeld om meer leads te genereren. Maar in tegenstelling tot andere vormen van online marketing (zoals LinkedIn Lead Gen Ads) duurt het echt een tijdje voordat je resultaten gaat zien. Met het oog op de toekomst is investeren in SEO de beste marketingkeuze die je kunt maken. Zie SEO dus als een investering!

Conclusie – Hoe lang duurt SEO?

Zou je meer informatie willen over het perspectief dat geldt voor jouw SEO-resultaten? Voel je dan vrij om contact op te nemen.

    Niels Dirkse aan tafel
    Laat gerust een berichtje achter. Ik vind het leuk om je verder te helpen!