Wanneer moet je je SEO uitbesteden?

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

SEO is een belangrijk marketingkanaal voor iedere organisatie met een website. Met SEO zorg je namelijk dat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google komt te staan en dat zorgt op zijn beurt weer voor meer zichtbaarheid en meer relevante bezoekers naar jouw website. Je kunt deze werkzaamheden voor SEO zelf doen maar je kunt het ook uitbesteden aan een SEO bureau. Maar wanneer moet je nu precies kiezen om je SEO uit te besteden? En wanneer niet? In deze blog delen we 5 belangrijke vragen die jij jezelf kunt stellen om te bepalen of je je SEO moet uitbesteden of niet.  

Heb je zelf de tijd om jouw SEO te doen?

Idealiter besteed je jouw SEO uit als je zelf niet de tijd hebt. Zoekmachineoptimalisatie kun je niet ‘even’ doen. Het is een vak apart en kost tijd. Door hier en daar eenmalig een aanpassing te doen of wat content toe te voegen op jouw website, ben je er niet. SEO is tijdsintensief en als je het goed wilt doen, moet je jouw website blijven optimaliseren.

Lees tip! In dit kennisbank artikel lees je precies wat SEO optimalisatie is.

Heb je voldoende vertrouwen in SEO als marketingkanaal?

Vertrouwen is belangrijk, en het is van belang dat je achter jouw keuzes staat. Jouw vertrouwen in SEO moet dus ook aanwezig zijn. Daarbij komt kijken dat het goed is om te weten dat SEO lang duurt. Dat er in sommige markten veel concurrentie is en dat je daarin nooit garanties kunt krijgen. Sommige zoekwoorden zijn bijvoorbeeld heel populair en veel websites willen daarop scoren. Als dat het geval is, is het misschien zo dat jij denkt ‘Waarom zou ik dan überhaupt investeren in SEO?’.

Als je niet overtuigd bent van dit feit en geen vertrouwen hebt in SEO, dan is het wellicht goed om je beter te laten informeren over SEO. Zoekmachineoptimalisatie draait namelijk om veel meer dan alleen ‘gevonden worden op belangrijke zoekwoorden’.

Wil je nieuwe leads genereren?

Als jouw antwoord hierop ‘ja’ is. Dan is het waarschijnlijk slim om jouw SEO uit te gaan besteden. Zo zorg je namelijk dat je met professionele hulp online beter vindbaar wordt voor jouw doelgroep. Je kunt SEO dus als marketingkanaal gebruiken om leads te genereren. Staat jouw website uiteindelijk hoger in Google dan jouw concurrenten? Dan is de kans groter dat zij op jouw zoekresultaat klikken en dan heb je al een groot voordeel!

Heb je zelf de kennis om jouw SEO te doen?

Het is van groot belang dat je SEO goed uitvoert. Anders kun je het net zo goed niet doen. Want je kunt ook verkeerde aanpassingen maken, waardoor je juist slechter vindbaar wordt in de zoekmachines. Het is dus belangrijk dat je weet wat je doet. Als jij als bedrijf dus bijvoorbeeld geen marketingteam hebt met grondige kennis van hoe zoekmachines werken en welke tactieken het meest effectief zijn om de rankings van jouw website te optimaliseren. Dan is het slim om jouw SEO uit te besteden.

Heb je budget om SEO uit te besteden?

Voor niets gaat de zon op en dat geldt ook voor SEO. Goede SEO kost tijd en geld en goedkoop is vaak duurkoop. Op websites als Fiverr heb je allerlei aanbieders die je kunnen helpen met SEO. Maar welke kwaliteit streef je dan naar? Je wilt de bezoekers op jouw website toch de allerbeste content presenteren om ze zo goed mogelijk te helpen? En daarbij geldt: als je met matige SEO op plek 10 komt in Google, dan leidt het uiteindelijk tot niets!

Een goed SEO-bureau kan jouw website hoger in Google brengen door de kennis die zij hebben van online marketing en zoekmachineoptimalisatie voor jou toe te passen. Je hoeft dus niet opnieuw het wiel uit te vinden!

Tip! Focus je bij het uitkiezen van een SEO-aanbieder niet direct op de laagste prijs. Zoek in plaats daarvan iemand waarbij je het vertrouwen krijgt dat hij of zij je hoger in de zoekmachines kunt krijgen.

In deze blog vertellen we je wanneer je je SEO niet moet uitbesteden.

SEO uitbesteden in 2024?

Uiteindelijk is het helemaal aan jou of je ervoor kiest om jouw SEO uit te besteden. Maar als je besluit om het uit te besteden, zorg er dan voor dat je zorgvuldig onderzoek doet en samenwerkt met een bureau dat echte resultaten kan leveren en jouw bedrijf online kan laten groeien. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Bekijk onze diensten of neem contact met ons op!

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Dit artikel met iemand delen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.