Wanneer heb je geen SEO nodig?

Wanneer heb je geen SEO nodig? Natuurlijk zijn we bij Nice to Lead You een beetje bevooroordeeld wanneer je deze vraag stelt. Toch zit het in onze kernwaarden om altijd eerlijk en open te communiceren! Er zijn namelijk verschillende scenario’s mogelijk wanneer je op dit moment beter niet in SEO ? (zoekmachineoptimalisatie) investeert. In dit artikel lees je enkele voorbeelden.

Wanneer zou je niet investeren in SEO?
Wanneer zou je niet investeren in SEO?

Je bent niet op zoek naar nieuwe business

Het is geen doel op zich om te investeren in SEO. Integendeel, je kunt SEO als online marketingkanaal inzetten om een doel te bereiken. Zo kon je in een eerder blogartikel al lezen hoe je leads kunt genereren via SEO. Dit is slechts één van de doelen die je kunt nastreven. SEO maakt je website namelijk beter zichtbaar voor (potentiële) klanten. Als jouw webpagina’s hoger in zoekmachines als Google staan dan jouw concurrenten, dan geeft dit je een ontzettend groot voordeel.

Zit jij in een situatie waar je geen nieuwe klanten nodig hebt? Dan is SEO mogelijk niet het kanaal voor jou. In dat geval kan je jouw budgetten beter elders besteden.

Is SEO dan echt alleen gericht op resultaat?

Niet altijd. Stel dat je een klantenservice hebt die regelmatig wordt bestookt met klanten die vragen hebben over de garantie van jouw product. Dan kan het lonen om een goed-vindbare kennisbank te ontwikkelen. Daarbij maak je webpagina’s die zich richten op zoektermen als op “garantie + productnaam”. Een eerste zoekopdracht van jouw klant kan ertoe leiden dat dit artikel gevonden wordt waarop het antwoord staat. SEO heeft je in dat geval een stuk efficiëntie opgeleverd.

Je wilt direct resultaat

Het proces van SEO is erop gericht je website dusdanig te verbeteren dat je meer gerichte bezoekers op je website krijgt. Je website wordt hierbij dusdanig aangepast dat zoekmachines je website weten te vinden. Je investeert in dat geval tijd en geld om nieuwe SEO-geoptimaliseerde content te creëren. Als je ergens in investeert, dan wil je natuurlijk ook resultaten zien!

SEO is een langetermijninvestering voor je website. In het het artikel: hoe lang duurt SEO kan je lezen dat Google aangeeft dat je binnen 4 en 12 maanden resultaat van SEO zou moeten zien. Bij Nice to Lead You merken we vaak dat kleine verbeteringen al vrij snel worden opgepakt. Dit zorgt na bijvoorbeeld een maand of 2 al voor een betere vindbaarheid. Maar streef je ernaar om direct nieuwe leads of business binnen te halen? Investeer dan niet in SEO maar zet je budget dan in op Google Ads. Daar krijg je – bij het trekken van je portemonnee – direct clicks naar je website.

Je gelooft niet dat SEO werkt

Het optimaliseren van website voor zoekmachines is geen exacte wetenschap. Integendeel, het SEO-vakgebied is gebaseerd op best practices waarbij je continu blijft testen en KPI’s blijft monitoren in Google Analytics. Als SEO bureau in Breda, zijn we bij Nice to Lead You eerlijk over het feit dat we geen resultaten kunnen garanderen.

Als je bovenstaande punten combineert met het feit dat je geduldig moet zijn voor SEO, kan dit ertoe leiden dat je niet gelooft dat SEO werkt. Kijk je op deze wijze naar SEO? Dan zal het investeren of uitbesteden van SEO waarschijnlijk ook geen succes worden. Een geslaagd SEO-partnership is gericht op wederzijdse samenwerking.

Er is weinig (online) vraag naar jouw dienst of product

Als je als specialist te werk gaat in een niche dan helpt je dit onderscheidend te zijn. Waar Nice to Lead You eerst nog een breed georiënteerde dienstverlening had, zijn we ons gaan specialiseren in het optimaliseren van websites voor zoekmachines. Misschien ben jij ook wel actief in een ontzettend kleine niche met een ontzettend kleine afzetmarkt. Zeker als mensen in jouw doelgroep zich ook niet online oriënteren op jouw dienst, dan is SEO misschien niet interessant voor jouw bedrijf.

Tip: je kunt achterhalen hoe veel vraag er is in zoekmachines door goed zoektermenonderzoek te doen.

Jouw Content Management Systeem (CMS) beperkt je

Nagenoeg alle websites van onze klanten draaien op het (CMS) WordPress. Ook de website van Nice to Lead You is gebouwd in WordPress. De reden hiervoor is dat het een gebruiksvriendelijk en uitbreidbaar systeem is. Het kan zijn dat jouw website is gebouwd in een ouder CMS. Je zou hierin bijvoorbeeld niet snel en eenvoudig pagina’s kunnen aanmaken, een XML-sitemap genereren of paginatitels in bulk aanpassen. Of misschien is je website wel heel traag,

Heb jij te maken met een CMS dat je beperkt qua vindbaarheid? Dan kies je wellicht beter voor het overstappen of (laten) verbeteren van jouw CMS in plaats van SEO.

Je hebt een klein budget

Wat is een klein budget? Dat is een subjectieve vraag. Wat voor de ene organisatie veel geld is, is voor een ander slechts een zakcentje. Bij Nice to Lead You hebben wij verschillende SEO-abonnementen waar je voor kunt kiezen. Zoals je hierboven kon lezen duurt het even voordat dat de zoekmachines alle wijzigingen op een website hebben geïndexeerd. Dit kan ertoe leiden dat je een eerste investering moet doen, alvorens je resultaten gaat zien.

Als je te maken hebt met een beperkt en afgebakend budget, dan kies je mogelijk niet voor SEO als marketingkanaal.

Conclusie – Wanneer heb je geen SEO nodig?

Wanneer heb je geen SEO nodig?? Dit artikel geeft je enkele situaties. Herken je een of meerdere van deze standpunten? Trek dan je conclusies en schuif het verbeteren van jouw vindbaarheid op de lange baan. Ben je na het lezen van dit artikel toch enthousiast geworden naar de mogelijkheden voor jouw website? Laat dan een berichtje achter en ik kom zo snel mogelijk bij je terug met een reactie.

    Niels Dirkse aan tafel
    Wil je weten waarom je juist wél zou moeten investeren in SEO? Bel mij op +316 135 12770