B2C versus B2B SEO: verschillen en overeenkomsten

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

B2B versus B2C SEO: verschillen en overeenkomsten

SEO is een boeiend en complex speelveld dat voortdurend verandert. Maar ondanks de continue updates aan algoritmen en rankingfactoren, staat één thema centraal: je wil je doelgroep zo effectief mogelijk bereiken via zoekmachines. En hier komen de grote verschillen tussen B2B en B2C SEO in beeld. In dit artikel lichten we toe wat de verschillen zijn tussen deze twee werelden.

Samenvatting

Verschil B2B SEO B2C SEO
Doelen Gericht op het genereren en voeden van leads, zoals downloads van whitepapers of aanvragen van demo’s. Gericht op directe verkopen, zoals impulsieve productaankopen.
Aankoopbeslissingsproces Vaak een langdurig en weloverwogen proces met meerdere betrokken stakeholders. Vaak een korter, sneller en impulsiever proces.
Zoekintentie Zoekopdrachten zijn vaak gericht op het oplossen van een specifiek probleem en het bieden van praktische oplossingen. Zoekopdrachten zijn vaak gebaseerd op verlangen en emoties.
Keyword Research Richt zich op niche, long-tail keywords die specifieke problemen aanspreken en de intentie achter deze zoekwoorden begrijpen. Leunt op brede, competitieve keywords die aansluiten bij de wensen van de consument.
Contentcreatie Biedt waardevolle, informatieve en engaging content die problemen aanspreekt en oplost. Gericht op verleiding, emoties en het creëren van een aantrekkelijke beleving.
Thought Leadership Bedrijven streven ernaar zich als dé autoriteit binnen hun vakgebied te positioneren en de nieuwste trends en ontwikkelingen te belichten. Minder relevant, maar merkherkenning en reputatie spelen een belangrijke rol.
Lokale SEO Kan interessant zijn als specifieke geografische markten worden bediend en de SEO-strategie wordt aangepast aan de lokale markt. Belangrijk voor bedrijven met een fysieke locatie en gericht op lokale zichtbaarheid.
Websites Gericht op functionaliteit, informatieverstrekking en een goede UX/UI. Gericht op gebruikerservaring, beleving en een aantrekkelijk design.

Doelen: leadgeneratie versus directe verkoop

Laten we beginnen met de doelen.

Bij B2C SEO is het doel vaak om directe verkoop te stimuleren. Je bent op zoek naar die trendy sneakers, en voilà, je hebt zojuist een aankoop gedaan.

Daarentegen is B2B SEO meer gericht op het genereren van gekwalificeerde leads. Deze leads kunnen dan later worden omgezet in klanten. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door het downloaden van een whitepaper of het aanvragen van een demo. Maar het stopt niet bij het genereren van leads. Het is ook van belang om de leads te voeden en te begeleiden door de sales funnel met relevante en waardevolle content.

Aankoopproces: snel versus bedachtzaam

Het aankoopproces is een ander groot verschil tussen B2B en B2C SEO.

B2C aankopen zijn vaak impulsief en snel. Heb je honger? Je bestelt een pizza. Ongeacht of dit nu New York Pizza is of Domino’s, uiteindelijk is het aankoopproces sneller, korter en impulsiever.

Maar B2B aankopen zijn vaak een langdurig en weloverwogen proces met meerdere stakeholders. Deze stakeholders vormen samen de Decision Making Unit (DMU). Beslissingen over bijvoorbeeld softwarepakketten of consultancydiensten worden niet overhaast genomen.

Tip: juist in het aankoopproces kan SEO een belangrijke rol spelen. Door een potentiële klant gedurende het volledige aankoopproces te voorzien van relevante content en informatie zorg je voor vertrouwen en autoriteit.

Zoekintentie: oplossing versus verlangen

Op het vlak van de zoekintentie zie je ook grote verschillen ontstaan.

B2C zoekopdrachten zijn vaak gebaseerd op verlangen (een nieuwe iPhone, de laatste mode), terwijl B2B zoekopdrachten meestal gericht zijn op het oplossen van een specifiek probleem (hoe verbeter ik mijn organische vindbaarheid via SEO? Welke software kies ik om mijn projectmanagement in goede banen te leiden?).

En dat is precies waar je op moet inspelen bij B2B SEO: het bieden van oplossingen en antwoorden op de vragen van je doelgroep. Dit betekent dat je content moet creëren die niet alleen informatief is, maar ook praktische oplossingen biedt voor de problemen van je doelgroep.

Zoekwoordenonderzoek: massa versus niche

We zien ook dat het gebruik van zoekwoorden verschilt tussen consumenten en een zakelijke doelgroep.

Binnen B2C SEO maakt men – over het algemeen – vaak gebruik van brede, competitieve zoekwoorden zoals ‘sneakers kopen’ of ‘beste smartphone’. De consument is immers snel en doeltreffend op zoek naar een relevante webpagina.

Hiertegenover staat dat B2B SEO zich vaak richt op niche, long-tail (samengestelde) zoekwoorden die de specifieke problemen of behoeften van hun doelgroep aanspreken. Maar het gaat niet alleen om het vinden van de juiste zoekwoorden.

Het gaat ook om het begrijpen van de intentie achter deze zoekwoorden en het creëren van content die deze intentie weerspiegelt. Dat klinkt abstract, maar dat betekent concreet dat je heel goed gaat nadenken wat iemand ècht wil lezen (en leren) op jouw website!

Tip: Achterhalen waar jouw doelgroep naar zoekt? Schakel een SEO-expert in om je te helpen bij zoekwoordenonderzoek.

Contentcreatie: verleiding versus educatie

De content is een onwijs belangrijk aspect binnen zoekmachineoptimalisatie. De verschillen zien we dan ook goed terug tussen de B2B en B2C markt.

B2C content draait vaak om verleiding en het aanspreken van emoties, zoals blijdschap of angst. De content die je hierbij gebruikt, is over het algemeen iets creatiever van aard dan B2B SEO.

B2B content is gericht op het bieden van waardevolle, informatieve content die problemen van de DMU aanspreekt en oplost. Het is belangrijk dat je de mensen op je website iets bijbrengt, iets leert. Op die manier bouw je vertrouwen en autoriteit (zie ook de volgende tussenkop).

Thought leadership: autoriteit en invloed

Hoe zit het met de rol van thought leadership in de wereld van B2C en B2B SEO?

Bij B2C SEO speelt thought leadership een minder prominente rol. Natuurlijk zijn branding, merkherkenning en reputatie wel belangrijk. Maar het draait bij B2C SEO meer om het aantrekken van de consument met aantrekkelijke aanbiedingen en het creëren van een sterke merkbeleving. Dat betekent dus niet dat thought leadership volledig afwezig is in B2C SEO, maar het neemt een andere vorm aan, gericht op lifestyle en emoties in plaats van pure expertise.

Binnen B2B SEO speelt thought leadership een belangrijkere rol. Bedrijven streven ernaar om zich te positioneren als dé autoriteit binnen hun vakgebied. Dit betekent dat je niet alleen content moet creëren die je expertise toont, maar ook content die de nieuwste trends en ontwikkelingen in je branche belicht.

Lokale SEO: plaatselijke zichtbaarheid

Lokale SEO kan voor zowel B2B als B2C belangrijk zijn, maar de toepassing verschilt.

B2C bedrijven met een fysieke locatie (zoals winkels, restaurants) hebben veel baat bij lokale SEO. Zeker als jouw doelgroep op zoek is naar informatie en een plaatsnaam intoetst in Google.

Voor B2B kan het interessant zijn als ze specifieke geografische markten bedienen. Denk aan een advocatenkantoor die regionale ondernemers helpt bij het arbeidsrecht. Let op: dit betekent dat je je SEO-strategie moet aanpassen aan de kenmerken van je lokale markt!

Websites: beleving versus functionaliteit

Zijn er ook nog verschillen op het gebied van websites te onderscheiden? Ja, al lopen de verschillen niet bijster ver uiteen.

B2C websites zijn vaak gericht op gebruikerservaring en beleving, terwijl B2B websites meer aandacht besteden aan functionaliteit en informatieverstrekking.

Maar ongeacht of je een B2B of B2C website hebt, UX en UI zijn onwijs belangrijk voor SEO. Een gebruiksvriendelijke, goed ontworpen website kan je SEO een flinke boost geven!

Verschillen en overeenkomsten tussen B2B en B2C SEO

Er zijn allerlei soorten SEO, en ook B2B als B2C SEO hebben hun unieke uitdagingen en kansen. Het belangrijkste is om deze verschillen te begrijpen en je SEO-strategie hierop aan te passen. Maar vergeet niet, SEO is een spel waarbij de regels veranderen. Maar de essentie blijft hetzelfde: de juiste mensen bereiken met de juiste boodschap op het juiste moment. Heb je hier hulp bij nodig? Nice to Lead You is jouw SEO bureau, ongeacht of jij je focust op B2B of B2C!

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Dit artikel met iemand delen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.