Inhoudsopgave

Geschreven door: Niels Dirkse

Schrijf je blogs voor jouw website? Dan is het gebruiken van een content kalender hartstikke handig. Ook voor SEO-doeleinden is het van grote toegevoegde waarde. Met een planning zorg je namelijk voor overzicht en weet je zeker dat je regelmatig kwalitatieve content deelt. Ook dit stuk content heeft ooit op onze kalender gestaan! In deze blog vertellen we wat een content kalender precies is, wat de voordelen zijn van het gebruik voor SEO en we geven enkele tips voor het maken van een planning. Lees snel verder!

Wat is een content kalender?

Een content kalender is een overzicht dat je helpt je content georganiseerd te plannen en te publiceren. In zo’n kalender vermeld je wat, wanneer, waar, hoe en wie de content schrijft en publiceert.

Zo kun je in één oogopslag zien wat je wanneer te doen staat. Handig!

Content kalender template

Hieronder tref je een voorbeeld hoe jouw content kalender eruit kan komen te zien. Je kunt de kolommen natuurlijk naar eigen inzicht aanpassen.

Weeknummer Wat Waar Onderwerp Status Wie?
1 Blog Website Wat is een content kalender en wat is het nu van SEO? Gepubliceerd Niels
2 Blog LinkedIn Schaadt duplicate content jouw SEO? Klaar voor feedback Kees
3 Blog Website Veelvoorkomende SEO-mythes Te schrijven Klaas

Waarom zou je een kalender gebruiken?

Je kunt je voorstellen dat het dus heel handig is om een content kalender te gebruiken. Maar wat zijn dan precies de voordelen? Dit zijn de belangrijkste:

Het helpt je regelmatig content van hoge kwaliteit te publiceren

Door je voor te bereiden, kun je zorgen dat je onderwerpen kiest die echt van toegevoegde waar gaan zijn voor jouw website en doelgroep.

Het zorgt dat je georganiseerd blijft

Een planning helpt bij het bijhouden van deadlines en zorgt dat je alles op tijd schrijft en publiceert. Dit is ook heel handig wanneer je meerdere mensen in je SEO-team hebt werken, zo is iedereen altijd op de hoogte van de stand van zaken.

Het kan je helpen bij het bedenken van nieuwe onderwerpen

Als je een moment inplant om de content voor de komende maand te plannen, krijg je vaak goede ideeën en kun je geïnspireerd raken om nieuwe onderwerpen te bedenken.

Wat heeft het voor effect op je SEO?

Google vindt het enorm belangrijk dat er regelmatig nieuwe en vooral ook relevante content op je website wordt geplaatst. Een content kalender zorgt daar dus precies voor. Bovendien voorkomt het dat je op het laatste moment nog onderwerpen moet verzinnen waardoor je misschien geen goede content kunt publiceren of het publiceren moet uitstellen.

Daarnaast is het natuurlijk ook van groot belang dat je alle belangrijke SEO aspecten toepast bij het schrijven van al jouw content. Gebruik dus in ieder geval voor je titels H1 tags en voor je tussenkoppen H2 en H3 tags, geef afbeeldingen de juiste namen en ALT tags en gebruik relevante zoekwoorden in je teksten.

Hoe maak je een content kalender?

Je weet nu de voordelen en het positieve effect op SEO van het gebruiken van een content kalender. Maar hoe maak je nu eigenlijk zo’n kalender? We hebben een paar tips en 3 stappen die je kunt volgen:

1. Begin met het brainstormen

Deze onderwerpen kunnen in principe over van alles gaan. Van algemene ideeën tot specifieke blogposttitels. Kun je niks bedenken? Dan kun je altijd de huidige ranking van je website bekijken of die van je concurrenten om inspiratie op te doen.

2. Maak een planning

Op basis van de brainstorm kies je de meest interessante en relevante onderwerpen en maak je een planning. Je bepaalt vervolgens welke content je wanneer, waar en hoe gaat publiceren.

3. Maak het visueel

Een content kalender hoeft geen ingewikkelde spreadsheet te zijn – je kunt hem zo eenvoudig of complex maken als je zelf wilt. Een eenvoudige manier om dit doen is een tabel maken in een tekstverwerkingsprogramma als Microsoft Word of Google Docs. Wil je het mooier maken? Dan kun je natuurlijk ook Canva gebruiken.

Jouw SEO naar een next level

Door deze tips te volgen, kun je een content kalender maken die je helpt regelmatig kwalitatief hoogwaardige, zoekwoordrijke content te publiceren. Dit is essentieel voor SEO succes en helpt je deadlines te halen, nieuwe ideeën te bedenken en je voortgang bij te houden. Meer weten over ijzersterke content creëren voor SEO? Neem gerust contact met ons op! Dan kijken we samen hoe content jouw SEO naar een hoger level tilt. Meteen weer weten? Lees dan over onze werkwijze.

Geschreven door: Niels Dirkse

Categorieën: SEO
Delen: