Inhoudsopgave

Geschreven door: Niels Dirkse

Met miljarden zoekopdrachten per dag is Google de meest populaire zoekmachine in de wereld. Websites die op nummer 1 ranken op de resultatenpagina plukken hiervan de vruchten. Wil jij dat jouw website het eerste resultaat is dat mensen zien wanneer ze zoeken naar een onderwerp gerelateerd aan jouw bedrijf? Dan moet je je focussen op het optimaliseren van jouw website voor Google. Als jij bovenaan in Google wil staan om meer verkeer naar jouw website te krijgen, lees dan verder!

Dit is hoe Google werkt

Als iemand een zoekopdracht intypt in de zoekbalk, kijkt Google door zijn index van websites om de beste resultaten te vinden die overeenkomen met die zoekopdracht. De index bestaat uit alle websites die Google heeft gecrawld en geïndexeerd. Om jouw website geïndexeerd te krijgen door Google, moet je ervoor zorgen dat jouw website crawlbaar is en kwalitatieve inhoud heeft. Zodra jouw website is geïndexeerd, gebruikt Google zijn algoritmen om te bepalen waar jouw website moet ranken op de pagina met zoekresultaten.

Er zijn meer dan 200 ranking factoren waarmee Google rekening houdt bij het bepalen van de plaats van websites. Er zijn echter een aantal belangrijke ranking factoren waar je je op moet richten als je jouw website bovenaan in Google wilt zien. Je leest ze hieronder.

De belangrijkste ranking factoren

Het algoritme van Google verandert voortdurend. Dit is logisch, anders zouden slimme SEO-bureau’s als wij de resultaten kunnen manipuleren! Echter zijn er enkele basisprincipes die hetzelfde blijven. Google rangschikt websites op basis van drie belangrijke dingen:

  • Content: De kwaliteit van de inhoud op de website;
  • Autoriteit: De autoriteitsscore van de website;
  • Techniek: Het technische aspect van de website.

Om jouw website op nummer één in Google te krijgen, moet je je dus richten op deze drie hoofdzaken.

Kwaliteit van de content

Het eerste en belangrijkste waar je je op moet richten, is de kwaliteit van je content. Google’s nummer één prioriteit is gebruikers de best mogelijke resultaten geven voor hun zoekopdrachten. Dit betekent dat websites met relevante en informatieve inhoud van hoge kwaliteit een grotere kans hebben om hoger in de zoekresultaten te komen. Wanneer je content creëert, zorg er dan voor dat je je richt op zoekwoorden waar je voor wilt scoren.

Let op! Prop jouw content niet vol met zoekwoorden! Google’s algoritme is te slim hiervoor en je zult zien dat je website benadeeld wordt als zogenaamde keyword stuffing toepast.

Autoriteit score

Het tweede waar je je op moet richten, is het opbouwen van de autoriteitsscore van je website. Google bepaalt de autoriteit van een website onder andere door te kijken naar de kwaliteit en kwantiteit van inkomende links naar de website. Inkomende links zijn links van andere websites die naar jouw website verwijzen. Hoe meer inkomende links van hoge kwaliteit je hebt, hoe hoger jouw autoriteitsscore zal zijn. Daarnaast is leeftijd van de website en het aantal pagina’s ook een belangrijke factor voor de autoriteit die Google aan een website geeft. Websites die al wat ouder zijn, hebben namelijk (over het algemeen) meer autoriteit over het onderwerp waarover zij schrijven.

Techniek

Ook de technische aspecten van jouw website zijn erg belangrijk. Google houdt rekening met zaken als de laadsnelheid van jouw website, mobiel-vriendelijkheid en de veiligheid bij het bepalen waar jouw website wordt getoond in de zoekresultaten. De website moet gebruiksvriendelijk zijn!

Om ervoor te zorgen dat jouw website snel en responsive is, gebruik je een kwalitatieve webhosting service en een schaalbaar websitedesign. Om veiligheid op jouw website te garanderen, kun je gebruik maken van een SSL-certificaat. Dit certificaat zorgt ervoor dat jouw website niet meer geladen wordt via HTTP (Hypertext Transfer Protocol) , maar via HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure).

Wat niet te doen als je jouw website bovenaan in Google wilt

Net zoals er dingen zijn die je zeker moet doen om Google te domineren, zijn er ook dingen die je moet vermijden. In ons vakgebied noemen we dit black hat SEO. Dit zijn riskante, bijna onethische, technieken die je toepast om de zoekmachines te manipuleren!

Zo kom je dus bovenaan in Google

Door het volgen van deze SEO tips kunt je Google domineren en meer verkeer naar jouw website krijgen! Als je meer wilt leren over SEO en hoe je hoger in de zoekresultaten kunt komen, lees hier dan alles over SEO. Wil je hulp bij het optimaliseren van jouw website voor Google? Neem dan vandaag nog contact met ons op! We helpen onze klanten graag om meer verkeer naar hun websites te krijgen.

Geschreven door: Niels Dirkse

Categorieën: SEO
Delen: