Duplicate of dubbele content: wat is het en schaadt het je SEO?

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:
Deel dit bericht:

Duplicate of dubbele content is een veelbesproken onderwerp in de wereld van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Veel mensen weten niet precies wat het is en zijn zich niet bewust van de redenen waarom je duplicate content beter kunt vermijden. In deze blogpost bespreken we wat dubbele content is, waarom het schadelijk is voor je online vindbaarheid én we gaan in op hoe je eventuele problemen kunt oplossen.

Wat is duplicate of dubbele content?

Dubbele content, of volgens de Engelse term duplicate content, verwijst naar tekstuele content die op meerdere webpagina’s hetzelfde is. Dit kan (een zo goed als) complete wegpagina zijn, denk aan een productpagina waar slechts de titel verschilt.

Veel dubbele content

In bovenstaand voorbeeld toont het donkerblauwe dubbele content aan

Of het kan een kleiner gedeelte van de content zijn, denk aan een terugkerend stukje tekst dat op verschillende webpagina’s tevoorschijn komt.

Gedeeltelijke dubbele content

In bovenstaand voorbeeld toont het donkerblauwe dubbele content aan

Waarom wil je dit niet op je website hebben?

Er zijn een paar redenen waarom je dubbele inhoud op je website zoveel mogelijk wilt vermijden:

Het kan je online vindbaarheid schaden, waardoor je website minder goed gaat ranken. Hierbij ligt de nadruk op ‘kan’. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat Google je bestraft wanneer er dubbele content op je website staat. Verderop in deze blogpost vertellen we je daar meer over!

Het kan voor verwarring bij je bezoeker zorgen. Als verschillende pagina’s sterk op elkaar lijken, dan raak je als bezoeker de draad kwijt.

Goede en slechte dubbele content

Er zijn verschillende soorten duplicate content. Of eigenlijk zijn er verschillende plaatsen waar deze content kan voor komen.

Op je eigen website

Ten eerste is dat op jouw eigen website. Heb je bijvoorbeeld meerdere versies van een pagina online staan? Of gebruik je op iedere pagina dezelfde inleiding? Dan is er sprake van duplicate content.

Op een andere website

Het is ook mogelijk dat bijvoorbeeld jouw content op een andere website wordt gebruikt. Dit is bijzonder vervelend en onethisch van de partij die jouw teksten kopieert. Deze vormen zijn niet gewenst!

Niet-schadelijke vormen

Er zijn ook vormen die niet schadelijk zijn. Voorbeelden van niet-schadelijke dubbele inhoud kunnen zijn:

  • Korte en uitgebreide pagina’s op discussiefora die zijn gericht op mobiele apparaten;
  • Producten in een webshop die worden weergegeven of waarnaar wordt gelinkt door meerdere verschillende URL’s. Let wel goed op dat je canonieke URL’s gebruikt!
  • Printerversies van webpagina’s.

Dus, straft Google dubbele content af?

In principe niet. Google doet dit alleen wanneer er wordt geconstateerd dat de dubbele inhoud wordt weergegeven met de bedoeling de positie in de zoekresultatenpagina te manipuleren en gebruikers te misleiden. Google zorgt dan dat er passende aanpassingen worden gemaakt in de indexering en rangschikking van de betrokken sites. Dat wil je niet! Als gevolg hiervan kan de positie van jouw website namelijk verslechteren. In extreme gevallen kan je website zelfs volledig uit de Google-index worden verwijderd.

Hoe weet je of je duplicate content hebt?

Voorkomen is beter dan genezen, maar het is altijd goed om eens te checken of er sprake is van dubbele content op jouw website. Als je niet zeker weet of je dubbele inhoud hebt, zijn er een paar manieren om dat te controleren:

  • Zoek op Google naar je content

Kopieer en plak simpelweg een stuk van de tekst in Google, druk op enter en kijk of er gelijke resultaten naar boven komen.

  • Gebruik een SEO-tool

Screaming Frog is een gratis SEO-tool die jouw website crawlt net zoals Google doet en deze checkt op onder andere dubbele content. Ook Google Search Console controleert op fouten die te maken hebben met dubbele inhoud.

  • Check welke pagina’s zijn geïndexeerd

Ook al ziet Google foutjes met duplicate content door de vingers, toch kan het een reden voor de zoekmachine zijn om content niet te indexeren. Wist je dat je in Google kunt achterhalen welke pagina’s van jouw website zijn geïndexeerd? Dit kan helpen om eventuele pagina’s met dubbele inhoud op te sporen. Als we dit voor Nice to Lead You willen nagaan, typen we in Google het volgende: site:nicetoleadyou.nl. Wil je dit voor jouw website checken? Dan vervang je simpelweg onze URL met die van jouw website.

Hoe kom je van dubbele content af?

Ben je duplicate content tegengekomen? Dan kun je dit het best zo snel mogelijk oplossen. Dit kun je op verschillende manieren doen, waaronder de volgende:

  • Gebruik een canonical tag

Deze tag vertelt Google welke pagina de originele en belangrijkste is. Door deze tag in de HTML-code van de pagina te plaatsen, weet Google welke pagina hij wel en niet moet indexeren. Dit is bijvoorbeeld handig als je verschillende versies van een product live hebt staan die op kleine plekken van elkaar verschillen. Denk aan een product dat je ook in een andere kleur hebt; de content blijft grotendeels hetzelfde. In dat geval geef je aan Google één voorkeurs-URL aan via canonical tags.

  • Gebruik de no-index tag

Door deze tag in de HTML-code te plaatsen van een specifieke pagina laat je Google weten dat hij die pagina niet hoeft te indexeren. Dit kan handig zijn als je een pagina niet in de zoekresultaten terecht wil laten komen.

  • Gebruik een 301-redirect

Je kunt ook kiezen een pagina met dubbele content te verwijderen. Het is dan wel belangrijk dat je deze een 301-redirect geeft. Zo zorg je dat oude links die nog naar de verwijderde pagina leiden, door worden verwezen naar de juiste gekozen pagina.

  • Herschrijf de content op een pagina

Om een pagina weer uniek te maken, kun je ook kiezen de content te herschrijven. Zo behoud je de pagina en hoef je niets in de HTML-code aan te passen.

Kun je duplicate content voorkomen?

Dat kan zeker! Google heeft hiervoor een aantal tips:

  • Ben consistent met interne links

Gebruik je interne links op je website? Goed! Let hierbij wel op dat je dit dus consistent doet. Als wij vanuit deze blog bijvoorbeeld willen linken naar onze Over ons pagina, doen we dat steeds naar de volgende link: https://nicetoleadyou.nl/over-ons/. Zorg dat de specifieke URL waar je naar linkt iedere keer hetzelfde is.

  • Vermijd het publiceren van stubs

Wat doe jij als je op een lege pagina komt? Juist, je gaat weg. Zorg daarom dat je pagina’s waar nog geen content op staat, nog niet online plaatst. Wil je dit toch graag doen? Gebruik dan de no-index tag.

  • Begrijp jouw content managementsysteem

Of je nu WordPress of een ander content managementsysteem gebruikt, het is belangrijk dat je begrijpt hoe het werkt. Zorg dat je snapt hoe en waar de content op je website wordt weergegeven wanneer je aanpassingen maakt of pagina’s of content toevoegt. Zo kan een blog bijvoorbeeld worden weergegeven op de startpagina van een blog, op een archiefpagina en op een pagina met andere berichten met hetzelfde label.

SEO hulp bij dubbele content?

Dubbele content is dus iets wat je in de meeste gevallen wilt voorkomen én oplossen. Met de tips in deze blog kun je daarvoor zorgen! Wil je liever eens een SEO-bureau een blik laten werpen op jouw website en content? Dan zijn wij er voor je. Wij geloven dat ijzersterke content dé manier is om in Google een echte autoriteit te worden. Neem contact met ons op, dan kijken we samen hoe we jouw online vindbaarheid kunnen verbeteren!

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.