SEO optimaliseren met deze 9 praktische tips

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

SEO optimaliseren is geen appeltje eitje. Als het gaat om zoekmachineoptimalisatie is er geen standaard aanpak. Als SEO-bureau hanteren wij bij iedere klant en diens website een unieke aanpak die het best werkt in dat specifieke geval. Bovendien kost SEO tijd. Toch zijn er een aantal basisprincipes die je kunnen helpen je website te optimaliseren voor zoekmachines. Ongeacht je aanpak of strategie, deze tips zijn echt onmisbaar in jouw SEO-werkzaamheden!

Meteen weten hoe de SEO van jouw website ervoor staat? Vraag dan onze gratis SEO scan aan! Binnen een week ontvang je dan een video van 10 minuten van ons met daarin tips om jouw website beter vindbaar te maken.

1. Doe je zoekwoordenonderzoek

Voordat je begint met het SEO optimaliseren van je website, is het belangrijk om zoekwoordenonderzoek te doen. Probeer in het hoofd te kruipen van jouw ideale klant en denk na over hoe jij op zoek zou gaan naar problemen die jouw organisatie kan oplossen. Op deze manier weet je precies welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt wanneer zij zoeken naar een product of dienst van jouw bedrijf. Je kunt hier verschillende gratis SEO-tools voor gebruiken zoals Google Zoekwoordplanner.

2. Optimaliseer je website voor mobiel

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele apparaten om op internet te zoeken. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je website geoptimaliseerd is voor mobiel. Dit betekent dat je website een responsive ontwerp moet hebben wat zich dus aanpast aan het apparaat waarop de bezoeker jouw website bezoekt.

3. Gebruik Google Analytics

Google Analytics is een gratis hulpmiddel waarmee je het verkeer op je website kunt volgen. Deze gegevens kunnen heel nuttig zijn om te begrijpen hoe bezoekers je website vinden en welke pagina’s zij bezoeken en hoelang ze op deze pagina’s blijven. Google Analytics geeft ook inzicht in welke zoekwoorden het verkeer naar je website stuurt.

4. Optimaliseer je titels met title tags

Title tags zijn de HTML-elementen die de titel van een webpagina aangeven. Ze worden meestal gebruikt om de titel van de pagina weer te geven in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s). De title tag is één van de belangrijkste on-page SEO factoren, deze vertelt zoekmachines en mogelijke bezoekers namelijk waar je pagina over gaat. Een goede title tag bevat maximaal 60 tekens, is beschrijvend en bevat een relevant zoekwoord voor je pagina.

5. Optimaliseer je meta beschrijvingen

Naast title tags is het ook van belang de meta beschrijvingen van de pagina’s op je website te optimaliseren. Dit zijn de korte beschrijvingen die onder de titel van je pagina in SERP’s verschijnen. Deze beschrijvingen geven net als de title tags de zoekmachine en de bezoekers een idee waar je pagina over gaat. Een goede meta beschrijving is zo’n 2 of 3 zinnen lang en bevat relevante zoekwoorden.

Een metabeschrijving kan woorden dikgedrukt weergeven

Een metabeschrijving kan woorden dikgedrukt weergeven

6. De koppen op je pagina’s optimaliseren

Het is van groot belang om tussenkoppen op je pagina’s en in je blogs te gebruiken. Zo kunnen de zoekmachines jouw teksten goed begrijpen, en de lezers natuurlijk ook. Vergeet daarbij niet om die tussenkoppen de juiste HTML-elementen te geven: H1, H2 en H3-tags.

Wist je dat je met WordPress deze optimalisaties heel gemakkelijk kunt doen? In dit blog vertellen we je over WordPress voor SEO.

7. Vergeet je afbeeldingen niet

Gebruik jij afbeeldingen op je website? Grote kans van wel en dat is goed! Maar zorg je ook dat deze afbeeldingen het juiste formaat, de juiste naam en een ALT-tag hebben? Dit zijn dingen die veel mensen vergeten maar die veel bijdragen aan de vindbaarheid van jouw pagina’s. Zorg dus dat je afbeeldingen verkleint, duidelijke beschrijvende namen geeft en een ALT-tag meegeeft. Hierin kun je natuurlijk ook relevante zoekwoorden gebruiken.

8. Optimaliseer de URL’s van jouw pagina’s

Om je SEO te optimaliseren, is het verder ook belangrijk dat je de URL van iedere pagina optimaliseert. Een URL is het webadres van een pagina. Deze moet beschrijvend en niet te lang zijn. Zo is de URL van deze blog /seo-optimaliseren-tips in plaats van de hele titel: /seo-optimaliseren-met-deze-9-praktische-tips. Want stel je voor dat we een tiende tip zouden toevoegen? Dan zou de URL niet meer kloppen! Gebruik dus een relevant zoekwoord en hou de URL zo kort en beschrijvend mogelijk.

9. Schrijf ijzersterke content

IJzersterke content is het allerbelangrijkste binnen SEO en de sleutel tot het verkrijgen van hoge posities in zoekmachines. Bij het optimaliseren van je content voor SEO moet je altijd relevante zoekwoorden gebruiken en zorgen dat de teksten informatief en goed geschreven zijn.

SEO optimaliseren begint met deze tips

Je las in dit artikel diverse SEO tips om je website te optimaliseren. Deze punten passen wij ook toe in de werkzaamheden die wij verrichten voor onze klanten om ze hoger in Google te krijgen. Als je vragen hebt over SEO of hulp nodig hebt bij het optimaliseren van je website, neem dan gerust contact met ons op. We maken van jouw website graag een autoriteit in Google met ijzersterke content!

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Dit artikel met iemand delen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.