7 SEO tips voor kleine websites en bedrijven

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:
Deel dit bericht:

Hoe zit het met SEO voor kleine bedrijven en websites? Als jij een klein bedrijf met een website hebt, dan denk je misschien dat SEO (zoekmachine optimalisatie) niet nodig is. Maar ook met een kleine website is SEO van cruciaal belang voor jouw online succes. Voor kleine bedrijven is het vaak moeilijker om te concurreren met de grote jongens. Je hebt namelijk waarschijnlijk niet dezelfde middelen of hetzelfde budget, dus het is een extra opgave om hoog te scoren in zoekmachines. In deze blog geven wij jou een aantal tips zodat jij jouw SEO als klein bedrijf zelf kan verbeteren. Lees snel verder!

1. Doe zoveel mogelijk zelf

SEO uitbesteden is een investering in jouw online vindbaarheid wat tijd en budget vergt. Ga daarom goed na wat je eventueel zelf zou kunnen doen voor de SEO van jouw kleine bedrijf! Het inhuren van een SEO professional kan erg nuttig en lonend kan zijn. Hij of zij weet precies wat er moet gebeuren en jij kunt je dan bezighouden met de dingen waar jij echt goed in bent. Toch is het ook belangrijk om te onthouden dat sommige vlakken van SEO dingen zijn die je wellicht zelf kunt doen.

Tot op zekere hoogte dan! Sommige aspecten van zoekmachine optimalisatie zijn wellicht wat te tijdrovend of ingewikkeld om zelf op te pakken. Maar je kunt bijvoorbeeld kiezen om teksten voor je website deels zelf te schrijven en deze te laten checken door SEO copywriters. Dat scheelt al een hoop!

2. Houd je concurrenten in de gaten

SEO is voortdurend in ontwikkeling, en als je niet op de hoogte blijft van de laatste veranderingen, dan raak je achterop. Hou jij dus nog niet je concurrenten online in de gaten? Dan is het tijd om dat te gaan doen!

Waar moet je dan op letten? Je kunt de volgende punten bijvoorbeeld in de gaten houden:

  • Bekijk welke pagina’s jouw concurrent op zijn website heeft staan
  • Bekijk wat voor content op de pagina’s staat
  • Bekijk hoe lang de content is die op de pagina’s staat.

Door vervolgens jouw website hierop aan te passen, kun je up-to-speed blijven en meeconcurreren om een betere ranking in de zoekresultaten te verkrijgen!

3. Denk aan de 3 SEO pijlers

Ook is het belangrijk dat je aan de 3 grote SEO-factoren denkt als je hoger wil scoren in de zoekmachine resultatenpagina’s (SERPs). Deze drie factoren zijn: content, autoriteit en techniek.

  • Content is de sleutel tot een goede SEO strategie en goede ranking. Zorg dat je waardevolle informatie op de website plaatst die mensen willen lezen.
  • Hiernaast is het dus belangrijk dat je website autoriteit opbouwt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld te zorgen dat goede websites naar jouw website linken.
  • De laatste belangrijke factor is techniek. Hiermee doelen we op de technische werking van jouw website. Het is belangrijk dat jouw website goed is gecodeerd volgens de richtlijnen van Google en dat jouw website gebruiksvriendelijk is voor de bezoeker.

Wil je meer weten over deze factoren? Hier vertellen we je meer over de  Google Ranking factoren!

4. Maak gebruik van Google Mijn Bedrijf

Met Google Mijn Bedrijf kun je kosteloos en eenvoudig jouw bedrijf weergeven in de zoekresultaten van Google. Het is eigenlijk je online visitekaartje! Voor lokale SEO is dit van grote toegevoegde waarde. En voor de SEO voor kleine bedrijven is lokale SEO weer erg belangrijk! Waarom? Lokale zoekopdrachten zijn steeds populairder en hier wil je natuurlijk op inspelen. Wanneer iemand jouw bedrijfsnaam met locatie intypt in Google verschijnt jouw ‘Mijn Bedrijf’ rechts in beeld, in een gekaderd blok.

Google Mijn Bedrijf profiel van Nice to Lead You

Je kunt in Google Mijn Bedrijf onder andere de volgende informatie opnemen:

  • Adresgegevens
  • Openingstijden
  • Website URL
  • Berichten en evenementen
  • Je product of dienst
  • Omschrijving van je bedrijf
  • Foto’s en video’s
  • Reviews

Zorg dat je zoveel mogelijk informatie invult! Want hoe meer informatie het kader bevat, hoe meer plek het inneemt. Dit zorgt op zijn beurt weer dat de aandacht van de zoeker meer wordt getrokken. Maak je dus nog geen gebruik van Google Mijn Bedrijf? Wacht dan niet langer! Je kunt via deze link een Google Mijn Bedrijf aanmaken.

5. Installeer een SEO plug-in op je website

Het installeren van een SEO plug-in is geen directe oplossing waarmee je als het ware meteen online goed vindbaar bent en SEO voor kleine bedrijven zo meteen is geregeld. De juiste SEO plug-in kan je echter wel enorm helpen!

Kies bijvoorbeeld voor Yoast SEO of Rank Math. Deze plug-ins geven je tips over de pagina’s en teksten die jij op je website wilt plaatsen. De plug-ins geven aan of je bijvoorbeeld meer woorden moet toevoegen of belangrijke zoekwoorden vaker, of misschien juist minder vaak, moet gebruiken. Handig!

6. Richt je op long-tail zoekwoorden

Long-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan. Dit zijn er vaak 3 of meer. Waarom moet je je richten op deze zoekwoorden als je een kleine website hebt?

Wat interessant is aan dit soort zoekwoorden voor de SEO van kleine bedrijven is dat deze weinig concurrentie hebben. Daartegenover staat dat het zoekvolume ook wat lager ligt. Maar het bezoek wat jouw website trekt met deze long-tail zoekwoorden, is eerder geneigd een conversie te maken. De zoekintentie van de gebruiker is namelijk heel concreet. Hierdoor is ook de zoekmachine heel goed in staat een relevant resultaat te tonen. Win-win!

7. Zorg voor duidelijke paginatitels

Met een goede en duidelijke paginatitel kun je jouw SEO op een eenvoudige en snelle manier verbeteren. Bovendien is het ook goed voor je conversies! Kies jij dus de juiste paginatitel? Dan vergroot je de kans dat je meer bezoekers naar je pagina trekt.

Het is belangrijk deze paginatitel een HTML-tag mee te geven in het CMS van je website. Deze titel is dan in de broncode van je webpagina terug te vinden en heet de title tag. Klinkt dit te technisch? In jouw SEO-plugin kan je hoe dan ook een paginatitel invullen.

Een goede paginatitel voldoet aan de volgende kenmerken:

  • Bevat maximaal 60 tekens
  • Bevat het belangrijkste zoekwoord (zoveel mogelijk vooraan)
  • Trekt de aandacht
  • De titel is uniek

SEO voor kleine bedrijven doe je dus zo!

Dit zijn slechts een paar tips die je kunt volgen om SEO voor kleine bedrijven te verbeteren en hoger in de zoekresultaten te komen. Als je deze tips volgt, dan zou je al een verbetering moeten zien in de zoekmachine ranking van jouw website. Dus, begin vandaag nog met het implementeren van deze tips! Wil je toch liever jouw zoekmachine optimalisatie (deels) uitbesteden? Dan staan wij natuurlijk voor je klaar. Neem contact met ons op voor meer informatie en voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Hulp nodig?

We helpen jou graag met de SEO voor jouw kleine bedrijf!

Niels Dirkse van Nice to Lead You

Laat je gegevens achter

Of bel +31613512770 voor meer informatie.

    Over de auteur

    Foto van Niels Dirkse in portretmodus
    Niels Dirkse

    SEO-marketeer bij Nice to Lead You

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.