Wat is SEO optimalisatie?

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

SEO optimalisatie of Search Engine Optimization (SEO) is marketingmethode en is het proces van het optimaliseren van jouw website om de zichtbaarheid ervan in zoekmachines te vergroten. In het Nederlands noemen we dit zoekmachine optimalisatie. Met andere woorden: het is de strategie om ervoor te zorgen dat jouw website bovenaan in Google verschijnt als mensen zoeken naar termen die verband houden met jouw bedrijf. In dit artikel leggen wij je uit waarom SEO-optimalisatie belangrijk is en hoe je het kunt gebruiken om het verkeer naar jouw website te vergroten.  

Wat is SEO optimalisatie?

SEO optimalisatie omvat alle werkzaamheden die je doet om jouw website te optimaliseren zodat deze beter zichtbaar en vindbaar wordt voor jou doelgroep in de zoekmachines.

Waarom is SEO optimalisatie belangrijk?

Je kunt je voorstellen, met alle miljoenen websites en de concurrentie die er online tegenwoordig is, dat het belangrijk is om de aandacht van jouw doelgroep te trekken. Met SEO-optimalisatie zorg je dat je online zichtbaar wordt voor jouw doelgroep. Doordat jouw website SEO geoptimaliseerd is zorg je niet alleen dat jouw doelgroep jouw website kan vinden, je zorgt ook dat Google jouw website goed begrijpt en deze dus goed kan weergeven op de zoekresultatenpagina’s. Zoekmachine optimalisatie is dus belangrijk voor Google, jouw doelgroep én uiteindelijk voor jouw organisatie.

Hoe doe je zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie kun je opdelen in drie onderdelen:

Zoekwoordenonderzoek

De basis van SEO optimalisatie begint meestal met een zoekwoordenonderzoek. Je wilt namelijk weten welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt wanneer zij online zoeken. Met deze kennis kun jij vervolgens gericht SEO content schrijven. Het is dan dus belangrijk dat je de relevante zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt, verwerkt in jouw teksten op de website. Criteria hierbij zijn dat je SEO content interessant, informatief en boeiend is. Hoe doe je dat? Door na te denken over de zoekintentie, ofwel te bedenken waarom iemand iets intikt in de zoekmachines.

On page SEO

Als je zoekwoorden hebt gekozen waar jij op gevonden wilt worden, zijn er zogenaamde on page SEO elementen die je moet optimaliseren. On page SEO gaat over alle elementen die je op jouw website kunt aanpassen. Denk hierbij aan paginatitels, tussenkoppen, interne links, titels en meta-beschrijvingen, de namen en alt-tags van afbeeldingen en URL’s. Met dit soort aspecten houd je rekening en verwerk je – waar relevant – zoekwoorden.

Let op! Dat je deze elementen niet vol zet met zoekwoorden ‘omdat het moet’. Zorg dat alles altijd goed leesbaar blijft.

Off-page SEO

Hoewel (on-page) SEO een krachtige marketingmethodiek is, het is goed om ook andere verkeersbronnen aan te spreken. Off-page optimalisatie gaat over activiteiten buiten jouw website. Zoals linkbuilding en social media marketing. Deze activiteiten zijn bedoeld om aandacht voor jouw website te genereren vanuit andere bronnen. Linkbuilding houdt in dat je links van andere websites naar jouw website krijgt. Je kunt deze links zien als “stemmen” voor jouw website. Hierdoor stijgt de autoriteit van jouw website. Mits het kwalitatieve website zijn natuurlijk.

Technische SEO

Technische SEO is ook een belangrijk onderdeel van SEO optimalisatie. Je kunt hierbij denken aan de snelheid van jouw website. Je wilt natuurlijk dat al jouw webpagina’s snel en correct laden op elk apparaat en in ieder type browser. Dit kan een enorm verschil maken in hoe goed jouw website presteert in de zoekmachine rankings.

Wat vinden wij van SEO-optimalisatie?

niels dirkse

Niels Dirkse: SEO optimalisatie is eigenlijk de kern van ons vak en is dus essentieel. Zonder SEO optimalisatie wordt jouw website online niet of slecht opgenomen in de zoekresultaten in Google. Zo word je dus gevonden door jouw doelgroep. En dat is zonde! Mensen zijn kritischer dan ooit, en dus vormt SEO een manier om ontdekt te worden op het internet. Je etaleert je kennis en expertise en prijst hiermee je producten en diensten aan. Dit is een ‘must’ voor iedere organisatie.

Conclusie

SEO-optimalisatie is complex maar ook essentieel als je online gevonden wilt worden! Door de basis te begrijpen: zoekwoordenonderzoek, on-page optimalisatie, off-page optimalisatie en technische SEO, kun je beginnen met het nemen van stappen om de positie van jouw website op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) te verbeteren. Met de juiste aanpak en met wat geduld en toewijding ga je verbeteringen zien in zowel het organische verkeer als de algehele online zichtbaarheid! Wil je meer weten of hulp bij jou SEO optimalisaties? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op! Dan kijken we samen hoe wij je kunnen helpen.

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Dit artikel met iemand delen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.