Google ranking meten: wat is een keyword position tracker?

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

Je Google ranking meten voor bepaalde zoekwoorden is belangrijk. Een keyword position tracker is een tool waarmee je deze ranking van je zoekwoorden in zoekmachines kunt volgen. Het is een Key Performance Indicator die je wilt tracken als je aan SEO doet. Ook als SEO-bureau werken we bij Nice to Lead You met positietrackers voor onze klanten.  

Wat is een zoekwoorden tracker?

Kort gezegd is een keyword position tracker of zoekwoord positie checker is een hulpmiddel waarmee je de positie in Google van de zoekwoorden van je website in de search engine results pages (SERP’s) kunt volgen. Deze informatie is waardevol omdat je daarmee kunt zien of je SEO optimalisaties vruchten afwerpen. Gaan je zoekwoorden omhoog in de SERP’s? Of stagneren ze?

Krijg zicht op je concurrentie!

Daarnaast kan keyword position tracking ook gebruikt worden als een concurrentie-analyse-instrument. Door te weten waar de zoekwoorden van je concurrenten staan en hoe zij deze in hun content gebruiken, kun je je eigen SEO-strategie beter aanpassen.

SEO sturen op zoekwoordniveau

Hier zijn 5 redenen waarom het bij SEO belangrijk is om je Google rankings te meten en te kijken naar SEO prestaties op zoekwoordniveau:

1) Je kunt zien welke zoekwoorden goed presteren en welke meer werk nodig hebben

Een position tracker is een goede manier om je zoekwoorden bij te houden en te zien welke goed presteren. Dit kan een waardevol hulpmiddel zijn om je te helpen bepalen op welke zoekwoorden je je met je campagnes SEO inspanningen moet richten. Bovendien kan een zoekwoorden positie checker je laten zien welke zoekwoorden niet goed presteren, zodat je je strategie daarop kunt aanpassen.

2) Je kunt je vooruitgang in de tijd volgen om te zien of je inspanningen vruchten afwerpen

Door je positie voor verschillende zoekwoorden bij te houden, kun je zien welke je helpen om hoger in de zoekresultaten te komen. Zo kun je je strategie aanpassen en je richten op de zoekwoorden die je de beste resultaten opleveren.

3) Je kunt je prestaties vergelijken met die van je concurrenten

Je kunt ook zien hoe je je verhoudt tot je concurrenten. Hierdoor weet je zeker dat je de concurrentie altijd een stap voor bent.

4) Je kunt een idee krijgen van hoeveel verkeer je mogelijk kunt krijgen van elk zoekwoord

Maar ook de hoeveelheid verkeer dat je binnenkrijgt per zoekwoord kun je zien met een position tracker. Zo kun je ook een inschatting maken van hoeveel verkeer je krijgt als je op positie 1 zou ranken op dat zoekwoord.

5) Het is een waardevolle metriek voor rapportagedoeleinden

Wij gebruiken als SEO-bureau graag onze keyword position tracker! Het is een waardevolle KPI in termen van SEO succes. Het helpt ons om te kunnen zien waar de zoekwoorden van onze klanten in zoekmachines staan. Zo kunnen we, helpt ons omonze inspanningen prioriteren en hun zichtbaarheid in zoekmachines blijven verbeteren.

Wat vinden wij van zoekwoorden positie checkers?

niels dirkse

Niels Dirkse: Om te zorgen dat onze klanten, en wijzelf natuurlijk, blijven scoren in de zoekmachines op de juiste zoekwoorden, maken wij dagelijks gebruik van deze position trackers. We houden bij op welke zoekwoorden zij scoren, maar ook hoe de concurrentie het doet. Zo kunnen we juiste keuzes maken in de SEO content strategieën.

Conclusie – posities bijhouden van zoekwoorden

Zoals je ziet zijn er veel goede redenen om een keyword position tracker te gebruiken als onderdeel van je SEO strategie. Als je er nog geen gebruikt, is dit het moment om ermee te beginnen! Bij Nice to Lead You gebruiken we het dagelijks om onze klanten te helpen hun organische zichtbaarheid in de zoekmachines te verbeteren. Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie over onze diensten en hoe we je kunnen helpen je SEO doelen te bereiken.

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Dit artikel met iemand delen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.