Wat is Google Analytics?

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

Hoe Google Analytics te gebruiken om je bedrijf te laten groeien?

Heb je een website voor je bedrijf? Dan is het belangrijk om bij te houden wat mensen op je site doen, zodat je de gebruikerservaring kunt blijven verbeteren en daardoor je bedrijf kunt laten groeien. Google Analytics is een gratis hulpmiddel waarmee je precies dat kunt doen. Het is een krachtig middel om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van je website en om verbeteringen aan te brengen die je bedrijf helpen groeien. Laten we eens nader bekijken hoe het werkt!

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is dus een gratis tool van Google waarmee je allerlei statistieken van jouw website kunt verzamelen en analyseren. Je kunt statistieken zien als hoeveel mensen je site bezoeken, in welke content ze geïnteresseerd zijn en hoe ze je site in eerste instantie hebben gevonden. Bovendien kun je specifieke doelen stellen, die noemen we conversies, en de voortgang in de tijd volgen.

Hoe werkt Google Analytics?

Google Analytics maakt gebruik van code die je aan elke pagina van je website toevoegt (via bijvoorbeeld Google Tag Manager). Met deze code kan Google Analytics gegevens verzamelen over je websitebezoekers en hun interacties met je site. Zodra die gegevens verzameld zijn, worden ze georganiseerd en gepresenteerd op een gemakkelijk te begrijpen manier, zodat je precies kunt zien wat er aan de hand is. En het mooiste is dat dit allemaal automatisch gebeurt – je hoeft niets te doen behalve de code aan je website toe te voegen!

Wat kun je doen met de gegevens van Google Analytics?

Wat kun je nu eigenlijk doen met al deze gegevens? Heel veel, eigenlijk! Hier zijn een paar voorbeelden:

Verbeter de gebruikerservaring van je website

Gebruik de gegevens om het ontwerp en de gebruikerservaring van je website te verbeteren. Als je bijvoorbeeld ziet dat mensen je site verlaten na slechts één pagina te hebben bekeken (ofwel, een ‘bounce’) , is dat een teken dat je site wat werk nodig heeft. Misschien is je website te langzaam, is je menu onduidelijk of verwarrend of staat er niet genoeg relevante informatie op de pagina’s. Wat het geval ook is, het bijhouden van gegevens met Google Analytics kan je helpen probleemgebieden op te sporen, zodat je verbeteringen kunt aanbrengen!

Tip! gebruik onze Google Analytics website KPI’s!

Verbeter je (SEO)content dankzij de inzichten die je krijgt

Gebruik de gegevens uit Google Analytics om betere blogberichten te schrijven en jouw SEO-strategie te verbeteren. Als je weet welke content het populairst is bij je websitebezoekers, kun je teksten schrijven die ze daadwerkelijk willen lezen. Hiermee vergroot je de kans dat je als een autoriteit wordt gezien in de zoekmachines en bij je doelgroep. Hiermee kan je steeds meer websiteverkeer (en potentiële klanten!) naar je site trekken.

Krijg zicht op jouw online vindbaarheid

Je kunt Google Analytics ook gebruiken om de effectiviteit van je SEO-inspanningen en online vindbaarheid te beoordelen. Het doel van SEO is immers om je website hoger te laten verschijnen in de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s). Hoe hoger je in de SERP’s verschijnt, hoe groter de kans dat mensen je site vinden en erop klikken. Met Google Analytics kun je bijhouden hoeveel mensen je site vinden via SERP’s. Deze informatie is ongelooflijk waardevol als het tijd is om je SEO-strategie aan te passen, zodat je jouw website nog verder kunt verbeteren.

Een must voor iedere website

Kortom, Google Analytics biedt waardevolle inzichten waarmee je bijna elk aspect van je online aanwezigheid kunt verbeteren – van individuele blogberichten tot grotere marketingcampagnes en alles daartussenin. Als je nog niet begonnen bent met het bijhouden van gegevens met Google Analytics, dan is dit het moment!

Conclusie – wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis tool waarmee je dingen kunt bijhouden als hoeveel mensen je website bezoeken, in welke inhoud ze geïnteresseerd zijn, en hoe ze je site in eerste instantie hebben gevonden. Je kunt ook specifieke doelen instellen (conversies genoemd) en de voortgang in de tijd bijhouden. Met andere woorden, Google Analytics is een krachtig hulpmiddel om te begrijpen wat goed, en wat niet goed, werkt op je website. Op deze manier kan je verbeteringen aanbrengen die zorgen dat jouw website online beter vindbaar wordt. Als je het ons als SEO-bureau vraagt, is Google Analytics een no-brainer.

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Dit artikel met iemand delen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.