Inhoudsopgave
Geschreven door: Niels Dirkse
Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar voor elk bedrijf, omdat het je helpt te begrijpen waar jouw doelgroep naar zoekt. Als je dit weet, kan je content gaan creëren die relevant en interessant is voor doelgroep. Bovendien is het een enorm belangrijk onderdeel van SEO optimalisatie. Met zoekwoordenonderzoek kun je er voor zorgen dat jouw content geoptimaliseerd is voor zoekmachines en effectief jouw doelgroep bereikt. In deze blog geven we antwoord op de vraag: ‘wat is zoekwoordenonderzoek?’ en gaan we je vertellen wat je ermee kunt doen.
Wat is een zoekwoordenonderzoek?
Een zoekwoordenonderzoek is het achterhalen van welke woorden, woordcombinaties of vragen het meest gebruikt worden door jouw doelgroep bij het zoeken naar producten of diensten.
Door deze zoekwoorden te achterhalen, krijg je inzicht in welke onderwerpen het belangrijkst zijn voor jouw klanten en welke woorden zij gebruiken om online te zoeken. Zo kun jij SEO content creëren die de interesses en behoeften van jouw doelgroep aanspreekt en zo word je beter vindbaar in de zoekmachines. Idealiter kies je voor iedere pagina en blog op jouw website 1 of 2 zoekwoorden.
Wanneer moet je dit nou zelf doen? In deze blog vertellen we wanneer jij je SEO zou moeten uitbesteden.
Wat zijn zoekwoorden?
Zoekwoorden zijn woorden, woordcombinaties of zinnen die mensen gebruiken wanneer ze online naar iets specifieks zoeken. We onderscheiden hierin twee soorten:
Waar moet je op letten bij het kiezen van de zoekwoorden?
Bij het kiezen van de zoekwoorden waar jij met jouw website op wilt gaan ranken, moet jouw doel zijn om woorden of zinnen te vinden die relevante bezoekers naar jouw website gaat brengen. Dit betekent dat de zoekwoorden betrekking moeten hebben op wat jouw bedrijf doet en welke diensten of producten je aanbiedt. Je wilt er ook voor zorgen dat de zoekwoorden genoeg zoekvolume hebben, zodat er potentieel verkeer naar je website is.
Het zoekvolume van een zoekwoord geeft aan hoe vaak er naar dit woord wordt gezocht in een bepaald tijdsbestek.
Naast het letten op het zoekvolume, wil je ook dat er niet te veel concurrentie van andere websites is, die op dezelfde woorden gevonden willen worden. Kies je zoekwoorden dus slim!
Wat moet je doen met de zoekwoorden?
De gekozen zoekwoorden voor jouw pagina’s moet je natuurlijk gaan gebruiken op jouw website en in de content. Maar waar moet je die dan precies noemen? Er is geen gouden formule, maar als stelregels kan je ze verwerken op de volgende plekken:
- De paginatitel;
- In de H1-kop van de pagina of van de blog;
- In in ieder geval 1 H2-kop;
- In de naam van de eventuele afbeeldingen
Let op! Probeer niet te ‘overoptimaliseren’ met zoekwoorden. De tekst moet goed leesbaar zijn voor de bezoeker. Dat is het belangrijkst!
Wat vinden wij van zoekwoordenonderzoeken?
Niels Dirkse: Zoekwoordenonderzoeken zijn onmisbaar als we ons werk goed willen doen. Alleen met een goed zoekwoordenonderzoek weten wij welke woorden de doelgroep van onze klanten gebruiken. En alleen op die manier kunnen wij kwalitatieve en relevantie SEO content schrijven voor de websites van onze klanten.
Conclusie
Het gebruik van zoekwoordenonderzoek is de sleutel tot het creëren van SEO content die aanslaat bij je doelgroep. Het helpt je te begrijpen welke onderwerpen voor hen het belangrijkst zijn. Bovendien kan het opnemen van relevante zoekwoorden in alle aspecten van het ontwerp van een pagina – van koppen tot meta-beschrijvingen – helpen om de vindbaarheid in zoekmachines te vergroten. Wil je meer weten of hulp bij jou zoekwoordenonderzoeken? Of het helemaal uit handen geven? Wij helpen je graag! Neem contact met ons op en dan kijken we samen wat we voor elkaar kunnen betekenen.
Geschreven door: Niels Dirkse