Inhoudsopgave
Geschreven door: Niels Dirkse
Stel: je bent op zoek naar informatie op het internet over een 404 foutmelding. Je klikt op de link om te bekijken wat een de foutcode 404 precies is. Maar in plaats van naar een duidelijke website en pagina te gaan, krijg je een vervelende 404 pagina te zien. Wat betekent dit? En nog belangrijker, waarom zou het je wat kunnen schelen? In deze blogpost leggen we uit wat een 404-fout is en waarom het belangrijk is om die zo snel mogelijk op te lossen.
404 betekenis
Een 404-fout is een HTTP-statuscode wat betekent dat de pagina die je probeert te bereiken op een website niet gevonden kan worden op hun server. Het is een client-side fout. Dit betekent dat de pagina is verwijderd of verplaatst zonder dat er een redirect is ingesteld of bijgewerkt. Het kan natuurlijk ook voorkomen dat er een typefout is gemaakt in de url waardoor je op een 404 pagina komt.
Let op! Er zijn andere soorten fout (zoals een 401 Unauthorized Error), maar in dit kennisbank artikel richten we ons op de “Not Found” 404 fout.
Hoe los je een 404 foutmelding op?
Je kunt een 404 pagina op twee manieren oplossen:
Een 301 redirect instellen
De beste optie is om een 301 redirect in te stellen, zorg je dat de bezoeker meteen wordt doorgestuurd naar een door jou gekozen pagina. Zo zorg je dat de bezoeker de 404 pagina niet te zien krijgt en dus verklein je de kans dat de bezoeker jouw website weer verlaat. Ook de crawlers van de zoekmachines – die jouw website doorlopen om deze vervolgens de indexeren in de zoekresultaten – worden dan netje doorgestuurd naar een werkende en actieve pagina.
Een custom 404 pagina maken
Helaas kun je niet altijd voorkomen dat iemand op een 404 pagina komt. Het is dan alsnog belangrijk om ervoor te zorgen dat de bezoeker jouw website niet verlaat. Dit kun je doen door een custom 404 pagina te maken. Deze pagina kun je dan aantrekkelijk maken en voorzien van informatie zodat de bezoeker alsnog zo snel mogelijk bij de pagina terechtkomt waar hij of zij naar zoekt. Je kunt bijvoorbeeld vragen of de URL klopt. Of je kunt de bezoeker automatisch doorsturen naar de homepagina. Het is dan wel belangrijk dat je dit meldt op de pagina, zodat de bezoeker daarvan op de hoogte is. Ook hier geldt dat de crawlers van de zoekmachines op deze manier goed worden doorgestuurd.
Waarom is het belangrijk dat je 404’s oplost?
Wil je dat zoekmachines jouw website goed opnemen in de zoekresultaten? Dan is het van groot belang dat je 404 errors oplost. Als je een website hebt, is het namelijk belangrijk om een actieve en actuele sitemap te hebben, zodat zoekmachines gemakkelijk je site kunnen crawlen en al je inhoud kunnen indexeren. Alleen dan worden de pagina’s van jouw website in de zoekresultaten getoond. Als ze een pagina proberen te crawlen die niet bestaat, krijgen ook zij een 404-foutmelding.
Dit lijkt misschien niet zo erg – het is tenslotte maar één pagina van mogelijk honderden of zelfs duizenden op je site – maar het heeft negatieve invloed op zowel de gebruikersvriendelijkheid van jouw website en dus de status van jouw SEO.
Hoe zit dat dan precies met de gebruikersvriendelijkheid?
Als iemand op een link naar één van je pagina’s klikt en een 404-foutmelding krijgt, is de kans enorm groot – of eigenlijk is het onvermijdelijk – dat ze weer wegklikken. Dit verhoogt je bounce rate (het percentage mensen dat vertrekt na slechts één pagina te hebben bekeken) en vermindert de hoeveelheid tijd die mensen in totaal op je site doorbrengen.
En hoe zit het dan precies met de SEO?
404 foutmeldingen hebben dus ook een negatieve invloed op je SEO. Elke keer dat iemand een pagina probeert te bezoeken die niet bestaat, telt dat als een fout in Google Search Console. En als je te veel fouten hebt, kan Google helemaal stoppen met het crawlen van je site. Dat wil je niet! Want dan ben je na een tijdje helemaal niet meer vindbaar in de zoekmachine.
Wat vinden wij van 404 foutmeldingen?
Niels Dirkse: Een 404 foutmelding is vooral heel onnodig. Je hebt het redelijk eenvoudig opgelost en door het op te lossen voorkom je vervelende problemen. Wij gebruiken een handige tool die je website crawlt – net zoals Google dat doet – zodat we kunnen zien of er 404 pagina’s zijn op de website. We bekijken dan de specifieke pagina en besluiten dan wat te doen. Of we stellen een 301-redirect in of we gebruiken de custom 404 pagina.
Conclusie
Een 404-fout is dus een HTTP-statuscode die betekent dat de pagina die je probeert te bereiken op een website niet gevonden kan worden op hun server. Het is belangrijk om dit zo snel mogelijk op te lossen, want het kan negatieve gevolgen hebben voor de gebruiksvriendelijkheid en de SEO van jouw website. Met een actieve en actuele sitemap zorg je dat zoekmachines jouw website gemakkelijk kunnen crawlen en dus alle pagina’s kunnen indexeren. Hou je 404 pagina’s goed in de gaten en los deze zo snel mogelijk op. Anders kan Google helemaal stoppen met jouw website te crawlen. Meer weten of hulp nodig? Neem contact met ons op!
Geschreven door: Niels Dirkse