Inhoudsopgave

Geschreven door: Niels Dirkse

Google Search Console – Je gids voor SEO vindbaarheid

Als je je online vindbaarheid via SEO wilt verbeteren, is het belangrijk om te begrijpen hoe goed vindbaar je website is. Een tool die je hierbij kan helpen is Google Search Console. Dankzij de rapporten van deze tool kun je je websiteverkeer en websiteprestaties meten. Ook kan je problemen met indexeringen opsporen en oplossen. Als kers op de taart krijg je ook waardevol zicht op individuele zoekwoorden waarop je website momenteel op wordt gevonden in de zoekresultatenpagina. Het is dan ook één van onze favoriete SEO-tools. Lees snel verder!

Wat is Google Search Console?

In onze optiek is Google Search Console een absolute must-have SEO tool voor iedere website. Dat komt omdat je er niet alleen (indexerings-) problemen mee kunt achterhalen, je kunt ze ook nog eens direct oplossen. Dat klinkt natuurlijk vrij abstract, dus hieronder volgt een overzicht van wat je met Google Search Console kunt doen.

Dien jouw XML-sitemap in

Er zijn tal van SEO-handigheden die Google Search Console biedt. Wat voor ons echter altijd stap 1 is bij het live-zetten van een nieuwe website, is de XML-sitemap indienen. Een sitemap biedt een overzicht van alle pagina’s op een website. Door deze sitemap in te lezen binnen Search Console, heb je als het ware een ‘direct lijntje’ met Google. De zoekmachine krijgt hierdoor sneller zicht op eventuele wijzigingen van pagina’s of de publicatie van nieuwe pagina’s.

Bewaak je indexeringsstatus en los problemen op

Wat je ook met Google Search Console wilt doen is de indexeringsstatus van je site controleren. Dit rapport vertelt je hoeveel pagina’s op je site door Google worden geïndexeerd en of er fouten zijn die verhinderen dat ze worden geïndexeerd. Als je fouten ziet, kun je die meestal vrij gemakkelijk herstellen door je sitemap opnieuw in te dienen of door wat andere kleine veranderingen aan je site aan te brengen.

Controleer je posities in de zoekresultatenpagina en bewaak je zichtbaarheid

Het volgende wat je wilt doen is je posities in de resultatenpagina (SERP) van de zoekmachine te controleren. Dit rapport laat zien op welke positie je website staat voor verschillende trefwoorden, en hoeveel verkeer je krijgt van elke positie. Het is belangrijk om dit rapport regelmatig te controleren, zodat je kunt zien of je posities verbeteren of verslechteren. Bovendien kun je dit rapport gebruiken om vast te stellen op welke nieuwe zoektermen je je zou moeten richten.

Verbeter het doorklikpercentage van je website

Tenslotte kun je Google Search Console gebruiken om de click-through rate (CTR) van je website te verbeteren. Deze KPI meet hoe vaak mensen die je vermelding in de SERP’s zien erop klikken. Hoe hoger je CTR, hoe meer je website wordt aangeklikt. Je kunt je CTR verbeteren door je content te verbeteren op de zoektermen die je voor ogen hebt. Hierdoor kom je hoger in Google en zal je CTR waarschijnlijk vanzelf toenemen.

Let op dat je website relevant en nuttig is voor de zoekwoorden waarop je je richt. Doe je dit niet? Dan keren mensen snel terug naar de zoekresultaten nadat ze op je vermelding hebben geklikt. Dit is schadelijk voor je posities in de zoekmachines!.

Conclusie – Wat is Google Search Console?

Zoals je ziet is Google Search Console een krachtig hulpmiddel dat elke webmaster en marketeer zou moeten gebruiken om de SEO en vindbaarheid van hun website in de gaten te houden. Door te begrijpen hoe goed vindbaar je website is, kun je de nodige wijzigingen aanbrengen om je rankings en zichtbaarheid in de SERP’s te verbeteren. Wil jij meer informatie over hoe Nice to Lead You jou kan helpen met jouw online vindbaarheid? Vraag dan een gratis SEO-scan aan.

Geschreven door: Niels Dirkse

Categorieën: Kennisbank
Delen: