Inhoudsopgave

Geschreven door: Niels Dirkse

Online Marketeer inhuren, hoe doe je dat?

Denk jij eraan jouw online marketing een boost te geven? Dan kan je een online marketeer inhuren die je hierbij gaat helpen. Dit heeft verschillende voordelen. Maar hoe maak je de keuze voor een goede online marketeer? Hoe bereid je je voor op het inhuren van een online marketeer? En hoe selecteer je iemand en zorg je voor een vlotte samenwerking?

Dankzij dit stappenplan ben jij in ieder geval goed voorbereid. Zonder in te gaan op de inhoud van een project, geeft dit artikel je zicht waar je op moet letten als eraan denkt een interim online marketeer aan te nemen.

Stappenplan online marketeer inhuren

Stappenplan online marketeer inhuren

[lwptoc depth=”3″ numeration=”none”]

Stappenplan online marketeer inhuren – 4 stappen

Bereid je voor op het inhuren van een online marketeer:

  1. Voorbereiding
  2. Selectie
  3. Uitvoer
  4. Afronding en nazorg
Infographic - online marketeer inhuren? Zo doe je dat (4 stappen)!

Infographic – online marketeer inhuren? Zo doe je dat (4 stappen)!

Fase 1 – Voorbereiding

Als je erover nadenkt een freelance online marketeer in te huren, zorg er dan voor dat je goed bent voorbereid op wat gaat komen. Daartoe behoren de volgende onderdelen. Deze stap gaat in op de probleemstelling, verwachtingen en budget.

1.1 Probleemstelling – wat wil je gaan verbeteren?

Als je dit artikel leest, heb je misschien al wel een idee hoe online marketing jouw organisatie verder kan helpen. Voor een probleemstelling om een online marketeer in te huren geldt vaak: hoe concreter het probleem, hoe gerichter de oplossing.

Bedenk in grote lijnen waar je naartoe wilt met jouw organisatie. Probeer vervolgens zelf in kaart te brengen hoe online marketing aan dit doel kan bijdragen. Misschien wil je jouw SEO uitbesteden en meer leads binnenkrijgen, of wil je adverteren op Google om meer verkeer naar je website te krijgen?

Vind je het lastig een probleemstelling te bedenken? Geen probleem! Een goede online marketeer stelt je de juiste vragen om te achterhalen waar het probleempunt ligt.

1.2 Verwachtingen – wat zijn je verwachtingen?

Het is belangrijk om goed om na te denken over jouw verwachtingen. Wat denk je dat de interim online marketeer voor je zal betekenen? Kortom: wat zijn jouw verwachtingen op de korte en (middel)lange termijn? Zet je verwachtingen op papier en bespreek dit zodra je een online marketeer gaat inhuren.

Openheid en eerlijkheid zijn ontzettend belangrijk, daarom is het goed om wederzijdse verwachtingen uit te spreken over het verbeterproces. Op die manier voorkom je verrassingen in een later stadium.

1.3 Budget – Wat voor budget heb je in gedachten?

Als je jouw probleemstelling en verwachtingen duidelijk hebt, zorg dat je het budget helder krijgt. Ga voor jezelf na wat deze investering waard is voor jouw organisatie.

Het is overigens prima om gebruik te maken van een budget op korte termijn en een budget op lange termijn. Op die manier houd je de kosten behapbaar.

“Moet ik mijn budget communiceren of wachten op een offerte?”
Communiceer zeker reikwijdte van jouw budget. Op deze manier kan de online marketeer een goede inschatting maken de wensen en verwachtingen.

Wat is het beschikbare budget om een online marketeer in te huren?

Wat is jouw budget om een online marketeer in te huren?

Fase 2 – selectie

De selectie is de tweede fase van dit stappenplan online marketeer inhuren. Als de voorbereiding helder is, dan komt het proces in gang om een online marketeer te gaan inhuren. Deze stap gaat in op het vinden, selecteren en maken van afspraken.

2.1 Vinden – in contact komen met een goede online marketeer

Hoe vind je een goede online marketeer? Daar zijn verschillende manieren voor.

  1. Eigen netwerk (via-via)
    Wil je een betrouwbare verwijzing naar een online marketeer? Maak dan gebruik van je eigen netwerk. Het voordeel is dat je een eerlijk en open introductie hebt.
  2. Oproep op LinkedIn
    Wil je de keuze hebben uit veel reacties? Plaats dan een oproep op LinkedIn. Veel marketeer zijn – je raadt het al – op LinkedIn te vinden.
  3. Freelancer-website
    Wil je vooral een goedkope online marketeer? Maak dan gebruik van een freelance-website waar je jouw opdracht op plaatst. Je krijgt hier vaak ook meteen inzicht in het uurtarief van de online marketeer.
  4. Zoek op Google
    Wil je een marketeer die waarmaakt wat hij verkoopt (SEO, of SEA)? Ofwel: Practice what you preach? Maak dan gebruik van zoekmachines om een online marketeer te vinden.

2.2 Selectie – huur de online marketeer in waarin jij gelooft

Hoe maak je de keuze voor een goede online marketeer? Kies niet alleen voor mooie praatjes, maar kies met je gevoel. Kijk ook zeker naar referenties. Zijn het soortgelijke organisaties als het jouwe (b2b, b2c, webshops)? Dit zijn goede graadmeters of iemand ervaring heeft.

2.3 Afspraken – zorg dat je afspraken goed vastlegt

Heb je de keuze gemaakt? Zorg ervoor dat je afspraken goed vastlegt. Denk daarbij aan:

  1. Betalingstermijn
    Een freelance online marketeer werkt vaak alleen. Ga – zover mogelijk – mee in de betalingstermijn die de online marketeer hanteert.
  2. Bonussen
    Is er sprake van bonussen bij het behalen van bepaalde website KPI’s of andere doelen? Denk bijvoorbeeld aan een bedrag per lead. Het is verstandig om dit vooraf goed vast te leggen.
  3. Nazorg
    Zet je een opdracht uit met een bepaald eindpunt? Zorg dan dat je bespreek wat na het afronden van het marketingtraject moet gebeuren qua nazorg. Onder wie valt welke verantwoordelijkheid?
Leg afspraken zowel mondeling als schriftelijk vast

Leg afspraken zowel mondeling als schriftelijk vast

Fase 3 – Uitvoer

De uitvoer is de derde fase bij het inhuren van een online marketeer. Het gaat hier om het beschikbaar maken van resources, tonen van betrokkenheid en tussentijds evalueren.

3.1 Resources –  maak alle middelen beschikbaar die het traject makkelijker maken

Zorg dat je de online marketeer ongestoord zijn werk kan laten doen. Dit wil zeggen dat je alle benodigde middelen beschikbaar maakt. Zorg bijvoorbeeld voor toegang tot:

  • Website-omgeving (CMS)
    Voor het aanpassen van je website.
  • CRM-systeem
    Voor het verkrijgen van klantinformatie.
  • Google Analytics
    Voor het inzien van websitestatistieken.
  • Google Ads
    Voor toegang tot de advertentiemogelijkheden van Google Ads.
  • Google Tag Manager
    Voor het beter meetbaar maken van conversies.
  • Mailprogramma (zoals MailChimp)
    Voor het versturen van emailmarketing.
  • Emailaccount
    Voor het versturen van emails uit naam van jouw organisatie.

3.2 Betrokkenheid – ben (niet te) betrokken bij de uitvoer

Als je weinig affiniteit hebt met online marketing, dan lijkt het één grote blackbox wat een online marketeer precies doet. Het kan verleidelijk zijn om te gaan micro-managen. Maar doe dat niet! Luister goed, en wees actief en betrokken bij de ingehuurde online marketeer. Dat komt het resultaat namelijk ten goede!

3.3 Tussentijds evalueren – Stel het vizier scherp

Na het beginnen van de opdracht kan het zijn dat het anders loopt dan verwacht. Zorg ervoor dat je je flexibel opstelt en regelmatig de koppen bij elkaar steekt. Op die manier vergroot je de kans dat het traject succesvol verloopt.

Resultaten monitoren is van belang als je iemand inhuurt voor je online marketing

Resultaten monitoren is van belang als je iemand inhuurt voor je online marketing

Fase 4 – Afronding

De laatste stap van het stappenplan online marketeer inhuren is de afronding en nazorg. Deze fase komt aan bod nadat het project tot een einde is gebracht en gaat in op de terugkoppeling, het schrijven van een reviews en doorverwijzing.

4.1 Terugkoppeling – geef feedback over het traject

Is het project afgerond en is de samenwerking tot een einde gebracht? Koppel dan je feedback terug. Door open en eerlijke feedback te geven, kan iemand zich zijn handelingswijze in de toekomst verder verbeteren.

4.2 Schrijf een review – plaats een recensie op Google of een aanbeveling op LinkedIn

Deel je ervaring met anderen door te laten wat je van de diensten vond. Ga hierbij niet te veel in op (marketing)technische details, maar beschrijf wat het marketingtraject jouw organisatie heeft gebracht. Je kan deze ervaring schrijven op Google, of schrijf een aanbeveling op LinkedIn.

4.3 Doorverwijzen – deel je mening met jouw netwerk

Mond tot mond reclame is ontzettend belangrijk. Als je iemand tegenkomt in je netwerk die gebaat zou zijn bij online marketing, deel dan je mening. Wat is er nou mooier dan mensen met elkaar te verbinden en verder te helpen?

Conclusie – online marketeer inhuren

Het is belangrijk om goede voorbereidingen te treffen bij het inhuren van een online marketeer. Zorg dat je goed uitdenkt waarvoor je iemand nodigt hebt en maak een weloverwogen keuze.

Heb je nog vragen aan de hand van dit artikel? Neem dan contact met op!

Meer weten?

Laat je gegevens achter

Of bel +31613512770 voor meer informatie.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Geschreven door: Niels Dirkse

Delen: