Case: De strijd om online vindbaarheid in een internationale en competitieve consultancy sector
In competitie met grote Amerikaanse websites
In de wereld van IT en consultancy bepalen gigantische Amerikaanse spelers de markt. Dit geldt niet alleen op het vlak van het nieuws, maar ook in de zoekresultatenpagina. Echter is er een Nederlands bedrijf dat zijn plek opeist. Deze klant van Nice to Lead You ging de stijd aan en wij stonden aan hun zijde. Ontdek hoe we onze SEO-expertise hebben benut om de online vindbaarheid drastisch te vergroten, resulterend in een toename van 100% in organisch zoekverkeer binnen 6 maanden.
De klant
Onze klant is een Nederlands bedrijf dat actief is in een bruisende IT-consultancy branche. Trends volgen elkaar razendsnel op. Ze begeven zich in een competitief SEO-landschap dat gedomineerd wordt door grote Amerikaanse spelers. Hun pijlen zijn gericht op zowel overheidsorganisaties als grotere MKB-bedrijven. Tegelijkertijd proberen ze nieuw talent aan te trekken in een krappe arbeidsmarkt. Na twee jaar van weinig online activiteiten, klopten ze eind 2022 bij ons aan om hun online zichtbaarheid te versterken.
De uitdaging
Het verbeteren van de online zichtbaarheid in zo’n competitieve markt is geen makkelijke taak. Het gaat niet alleen om het opboksen tegen gevestigde Amerikaanse concurrenten met hoge domeinautoriteit. Maar ook om het zichtbaar zijn voor diverse besluitvormers binnen potentiële klantorganisaties. Ons doel was helder: de klant beter vindbaar maken voor potentiële klanten én de juiste talenten.
De strijd tegen gevestigde spelers
Het verbeteren van de online zichtbaarheid in zo’n competitieve markt was een grote uitdaging. Onze klant bevond zich in een landschap gedomineerd door gevestigde Amerikaanse spelers met hoge domeinautoriteit. Dit betekent dat deze concurrenten een sterke online reputatie hebben opgebouwd door jaren van aanwezigheid en activiteit op het web. Waardoor zij vaak hoger in de zoekresultaten verschijnen. Om onze klant een kans te geven in deze strijd moesten we creatieve en effectieve SEO-strategieën bedenken. Zo konden we de aanwezigheid van de klant in de zoekresultaten verbeteren en uiteindelijk de Amerikaanse concurrenten inhalen.
Het gebruik van Engelstalige zoektermen
Een andere uitdaging was het gebruik van Engelstalige zoektermen. De naam geeft het eigenlijk al weer: IT consultancy. Termen die te maken hebben met informatietechnologie zijn vaak Engels van aard. Nu is dat in spreektaal natuurlijk geen probleem, maar in de zoekresultatenpagina’s wel. Google toont namelijk ook Engelstalige websites en pagina’s.
Bereiken van diverse besluitvormers DMU via SEO
Daarnaast was het ook een uitdaging om zichtbaar te zijn voor de diverse besluitvormers (DMU) binnen potentiële klantorganisaties. In de consultancy branche, en vooral in de niche waarin onze klant actief is, is de besluitvorming vaak een complex proces met meerdere stakeholders. Elk van deze stakeholders kan verschillende zoekgedragingen en -voorkeuren hebben. Dit betekent dat we een breed scala aan zoekwoorden en contentstrategieën moesten uitwerken om al deze verschillende besluitvormers effectief te bereiken.
Aantrekken van de juiste talenten
Tot slot was het een uitdaging om via SEO de juiste talenten aan te trekken in een krappe arbeidsmarkt. Met veel bedrijven die concurreren om een beperkt aantal gekwalificeerde kandidaten, was het belangrijk om de zichtbaarheid van de klant onder potentiële werknemers te vergroten. Dit betekende dat we niet alleen moesten werken aan de zichtbaarheid van de klant voor potentiële klanten, maar ook aan het verbeteren van hun online aanwezigheid en reputatie als aantrekkelijke werkgever. Hier moesten we bij het uitwerken van de content goed rekening bij houden.
Onze aanpak
100%
stijging van het organisch zoekverkeer
+30
top-10-posities op relevante zoektermen
100+
unieke pagina’s aan ontwikkelde content
Van advertentiecrisis tot SEO-triomf: een race tegen de klok
Case: Van advertentiecrisis tot SEO-triomf Een race tegen de klok Online marketing kan net zo grillig zijn als Nederlandse herfstweer. Wat doe je bijvoorbeeld als Google van de ene op de [...]
Van SEO-beginner tot expert: Een succesverhaal van consultancybedrijf
Case: Van SEO-beginner tot expert: Een succesverhaal van consultancybedrijf SEO implementatie en kennisoverdracht Wanneer je als bedrijf merkt dat je online aanwezigheid ver ondermaats is, wil je daar natuurlijk actie op ondernemen. [...]
SEO in IT Consultancy – overwinnen in een internationaal competitieve markt
Case: De strijd om online vindbaarheid in een internationale en competitieve consultancy sector In competitie met grote Amerikaanse websites In de wereld van IT en consultancy bepalen gigantische Amerikaanse spelers de [...]
Internationale domeinnaamswijziging zonder SEO-verlies
Case: Succesvolle domeinnaamswijziging zonder SEO-verlies De uitdaging van een internationale site-migratie Een belangrijke klant van Nice to Lead You met een jarenlange solide positie in Nederland stond voor een grote uitdaging: [...]
Testlearning: meer SEO verkeer in een kleine niche
Case: meer websitebezoekers in een kleine niche Hoe krijg je als kleine, beginnende website meer bezoekers in een hele specifieke niche? Dat was in een notendop het vraagstuk dat Testlearning ons [...]
SEO-analyse voor Toon Hermans Huis Parkstad
Case: meer online bezoekers in een specifieke doelgroep Voor het Toon Hermans Huis Parkstad zijn wij aan de slag gegaan met een SEO scan. Met de concrete handvatten in de scan [...]