Inhoudsopgave

Geschreven door: Niels Dirkse

Conversie KPI’s in Google Analytics

De rapporten in het Google Analytics tabblad ‘Conversie’ geven je de mogelijkheid om eigen conversies in te stellen. Wil je jouw Key Performance Indicators (KPI’s) goed monitoren? Zorg dan dat je jouw conversie KPI’s in Google Analytics goed uitdenkt en instelt (bijvoorbeeld via Google Tag Manager). Gebruik onderstaande Conversie KPI’s om te weten of jij op het juiste pad bent om succes te boeken!

Conversie KPI's in Google Analytics

[lwptoc numeration=”none”]

Overzicht van het rapport Conversies in Google Analytics

Je ziet hieronder een screenshot van het rapport Conversies in Google Analytics. Als je bent ingelogd op Google, ga dan direct naar het overzicht door op deze link te klikken.

Rapporten 'conversies' Google Analytics

Rapporten ‘conversies’ Google Analytics

Conversies configureren in Google Analytics

Geen enkel bedrijf en website zijn hetzelfde. Daarom zal je conversies zelf moeten configureren in Google Analytics. Specifieke acties die een bezoeker op jouw website volbrengt, kan je instellen als een doel. Het aantal doelen dat behaald wordt, is zodoende een SEO KPI.

Om conversies te configureren voor onze klanten werken wij altijd met twee Google-producten. Het gaat om Google Tag manager en Google Analytics. Heb je hulp nodig bij het instellen van conversies? Laat ons je helpen.


Conversies handmatig configureren in Google Analytics

Je moet conversies handmatig configureren in Google Analytics

1. Aantal clicks op een telefoonnummer

Steeds meer grote organisaties maken het moeilijker om een telefoonnummer te vinden als gebruiker. Dat is een prima keuze als het doel zo veel mogelijk communicatie te standaardiseren en af te vangen via chatbots en FAQ-secties. Toch zal de gemiddelde MKB-er veel baat hebben bij het correct vermelden van telefoonnummers én meten van het aantal clicks hierop. Dit staat niet standaard ingesteld in Google Analytics, dus dit zal je handmatig moeten doen. Je kunt dit ook door ons laten doen.

Let op: er wordt hier puur de klik gemeten. Het kan zijn dat iemand daarna meteen ophangt.

Conversies -> Doelen -> Overzicht.

2. Aantal clicks op een emailadres

Je ziet steeds meer chatbots op websites, maar soms wil jouw potentiële klant gewoon een mailtje sturen voor meer informatie. Net als met het aantal clicks op een telefoonnummer, zal je dit handmatig in moeten stellen. Daar helpen wij je graag mee, neem contact op!

Let op: het is niet uit te sluiten dat iemand het mailtje daadwerkelijk afmaakt en verstuurt. Dat weet je pas als deze landt in je mailbox.

Conversies -> Doelen -> Overzicht

3. Aantal downloads van een whitepaper

Het beschikbaar maken van gratis whitepapers is een uitstekende manier om leads te genereren. Het aantal downloads van een whitepaper is dan ook een goede KPI om te weten of er interesse is in jouw product of dienst. Je kunt mensen naar een bedankpagina sturen nadat ze hun gegevens hebben ingevuld bij het downloaden van de whitepaper. Let erop dat je deze doelpagina op no-index zet voor zoekmachines, anders kan het je KPI’s/resultaten vertroebelen.

Conversies -> Doelen -> Overzicht

4. Aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief

Het aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief is ook een uitstekende manier om inzichtelijk te krijgen of jouw product of dienst aansluit. Natuurlijk zie je deze gegevens terug in je mailbox (als de bevestiging hiernaar wordt gestuurd), of in je emailprogramma (zoals MailChimp), maar het is beter om de gegevens rechtstreeks in Google Analytics beschikbaar te krijgen.

Conversies -> Doelen -> Overzicht

Geschreven door: Niels Dirkse

Categorieën: Analytics
Delen: