Inhoudsopgave

Geschreven door: Niels Dirkse

Meten is weten. Dat is precies waar Google Tag Manager jou bij helpt. Met deze gratis SEO tool van Google kun jij als website-eigenaar namelijk inzicht krijgen in het verkeer en de prestaties van jouw website. Deze tool gebruiken wij voor iedere klant en is onmisbaar in onze SEO diensten.

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) is een tool, een tag management systeem, waarmee je meetcodes (tags) op je website of mobiele applicatie kunt beheren en bijwerken. Je kunt hiermee:

  • Je websiteverkeerconversies meten;
  • Tags van verschillende aanbieders koppelen;
  • Inzicht krijgen in de prestaties van je website.

Door Google Tag Manager te gebruiken, kun je deze tags gemakkelijk bijwerken zonder iedere keer de code van je website of app aan te hoeven passen.

Welke tags kan je koppelen aan Google Tag Manager?

Er zijn verschillende tags die je kunt koppelen in GTM. Er bestaat een zogenaamde template galerij waar je de keuze hebt uit tal van aanbieders van tags. Denk aan:

  • LinkedIn
  • Google Analytics
  • Google Ads
  • Google Optimize
  • Aangepaste HTML
  • Hotjar Tracking Codes
  • Meta Pixel

Er zijn nog veel meer opties in de template galerij van GTM.

Wat doet Google Tag Manager?

Binnen GTM maak je binnen een centraal dashboard met tags aan. Deze tags kun je in dit dashboard ook beheren.

“Tags zijn stukjes code die worden gebruikt om bepaalde gebeurtenissen op je website te volgen, zoals knopklikken of formulier inzendingen. Ze verzamelen gegevens over je website verkeer en website prestaties.”

Zodra je je tags hebt gemaakt, kun je ze zo configureren dat ze onder bepaalde omstandigheden afgaan. Je stelt dan een zogenoemde trigger in. Je kunt bijvoorbeeld een tag laten afgaan als een gebruiker een aankoop op je website doet of op een bepaalde knop klikt. Door je tags op deze manier te configureren, kun je waardevolle inzichten krijgen in hoe goed je website presteert en welke gebieden verbetering nodig hebben.

Hoe gebruik je de tool?

GTM is een eenvoudige tool om te installeren. Je plakt simpelweg een code in de head en de body van jouw website, zodat de tool gegevens kan gaan verzamelen. Het aanmaken van tags en triggers is daarentegen wel een klus die je goed door moet hebben voor je dat goed onder de knie hebt.

Wat vinden wij van GTM?

“Vanuit onze rol als SEO bureau is GTM een belangrijk instrument om statistieken te meten. Op nagenoeg alle websites van iedere klant gebruiken we de tool. De tool is ontwikkeld door Google en integreert mooi met overige Google oplossingen zoals GA en GSC.”

Conclusie

Google Tag Manager is een krachtig hulpmiddel dat je tijd en moeite kan besparen. Als je je online vindbaarheid via SEO wilt verbeteren, is het belangrijk om inzicht te krijgen in hoe goed vindbaar je website is. Daarom is het gebruik van Google Tag Manager essentieel voor het goed meten van statistieken en het configureren van tags op je site.

Geschreven door: Niels Dirkse

Categorieën: Kennisbank
Delen: