Over SEO en SEA: de verschillen en hoe het elkaar kan versterken

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) zijn twee verschillende manieren om bezoekers naar je website te trekken. SEO is het proces van het optimaliseren van een website, zodat deze hoger in de zoekmachine resultatenpagina’s verschijnt. Terwijl SEA het gebruik van (betaalde) advertenties is om ditzelfde doel te bereiken. Op deze pagina bespreken we de voor- en nadelen van elke methode, maar ook hoe je ze kunt combineren voor een maximaal resultaat!

SEO als langetermijninvestering

SEO is een langetermijnstrategie waarbij het maanden of zelfs jaren kan duren voor je resultaten ziet. Maar het is uiteindelijk duurzamer en kosten effectiever dan SEA. Omdat SEO zich richt op het verbeteren van de organische zoekresultaten van jouw website, blijft het verkeer naar jouw site leiden, zelfs nadat je stopt met investeren.

Bovendien zijn bezoekers die naar jouw site komen door middel van SEO meer geneigd ook daadwerkelijk klant te worden of over te gaan tot een conversie. Dit komt omdat ze al geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Ze hebben je immers gevonden via hun zoekopdracht in de zoekmachine.

Wist je dat? Je met een gedegen zoekwoorden onderzoek de kans veel groter maakt om te ranken op de juiste woorden die jouw doelgroep gebruikt in de zoekmachines.

Het nadeel van SEO

Daarentegen kan SEO een complex en tijdrovend proces zijn, vooral als je geen ervaren marketeer of webontwikkelaar bent. Het is ook belangrijk op te merken dat de concurrentie voor hoge organische rankings groot is en het kan moeilijk zijn om resultaten te bereiken zonder de hulp van een gespecialiseerd SEO-bureau.

SEA voor snel resultaat

SEA, aan de andere kant, is een veel snellere manier om resultaten te zien. Betaalde advertenties kunnen vrijwel onmiddellijk worden ingezet en ze worden gegarandeerd weergegeven in de zoekmachine resultatenpagina’s (SERP’s). Dit maakt SEA een ideale oplossing voor bedrijven die snel websiteverkeer moeten genereren. Denk bijvoorbeeld aan start-ups die een nieuw product of een nieuwe dienst lanceren.

Het nadeel van SEA

SEA is echter niet zonder nadelen. De meest voor de hand liggende is dat het duur kan zijn, vooral als je biedt op populaire zoekwoorden. Je betaalt bij SEA namelijk per klik, waarbij een klik tot wel enkele euro’s kan kosten. Bovendien moet je de SEA-campagnes goed configureren wat een tijdrovend werkje kan zijn. Als jouw pagina niet goed aansluit bij hetgeen wat mensen intoetsen in Google, loop je kans op verspilde marketinguitgaven. Een voorbeeld hiervoor is: dat mensen op jouw advertentie klikken maar vervolgens jouw website weer verlaten zonder actie te ondernemen.

SEO en SEA

Combineer SEO en SEA voor optimaal resultaat

De beste manier om het meest uit SEO en SEA te halen, is om ze te combineren. Je vergroot hiermee namelijk je aanwezigheid in de zoekmachines. Door het optimaliseren van jouw website voor organische zoekopdrachten en het uitvoeren van betaalde advertenties, kun je meer mensen bereiken met jouw marketingboodschap en de kans verhogen dat ze actie ondernemen!

Dus: kies je voor SEO en/of SEA?

Als SEO en SEA correct worden uitgevoerd, vullen ze elkaar perfect aan. SEO kan jou helpen bezoekers aan te trekken die al geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Terwijl SEA je kan helpen mensen te bereiken die zich misschien niet bewust zijn van jouw product of dienst. Door beide methoden te gebruiken, kun je het verkeer en de conversies op jouw website maximaliseren. Wil jij jouw SEO uitbesteden? Daar helpen wij je bij Nice to Lead You graag bij!

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Dit artikel met iemand delen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.