Het beste CMS voor SEO: waar moet je op letten?

Geschreven door:
Niels Dirkse
Categorie:

Wanneer je op zoek bent naar het beste content management systeem (CMS) voor SEO, zijn er een paar dingen die je in gedachten moet houden. Niet alle systemen zijn namelijk even handig als je jouw website hoger in de zoekmachine resultaten pagina’s wilt laten komen. In deze blogpost bespreken we waar jij op kunt letten en wat je beter kunt vermijden bij het kiezen van het beste CMS voor de SEO voor de website van jouw bedrijf. Bovendien vertellen we ons favoriete CMS voor SEO. Lees snel verder!

Wat is een CMS?

Een content management systeem (CMS) is een softwaretoepassing die gebruikers helpt bij het maken, beheren en publiceren van content op een website.

Een goed CMS maakt het je gemakkelijk om de content op je website te maken en bij te werken, zonder dat je kennis van codering nodig hebt. Een voorbeeld van een CMS is WordPress of Joomla. Verderop in deze blog vertellen we meer over deze CMS’en.

Waarom is een goed content management systeem belangrijk voor SEO?

Het hebben van een goed CMS is belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie omdat het kan je helpen om je website zoekmachinevriendelijker te maken. Een goed CMS geeft je namelijk bijvoorbeeld de mogelijkheid om zaken als de titel, tussenkopjes, metatags en URL’s van je website aan te passen en een speciale tag mee te geven. Dit zijn belangrijke factoren voor Google bij het bepalen van de ranking van je website. Bovendien maakt een goed CMS het je gemakkelijk om de content van je website te maken en bij te werken.

Wat is belangrijk bij een goed CMS voor SEO?

Bij het kiezen van een CMS voor je website zijn er een paar dingen die je in gedachten moet houden:

Gebruiksgemak

Kies een CMS dat gemakkelijk te gebruiken is en waarmee je gemakkelijk de inhoud van je website kunt maken en bijwerken.

Flexibiliteit

Kies een CMS die flexibel is en waarmee je gemakkelijk je website kunt aanpassen aan je specifieke behoeften.

Zoekmachinevriendelijk

Kies een CMS dat ontworpen is om zoekmachinevriendelijk te zijn en functies bevat waarmee je je website kunt optimaliseren voor de zoekmachines.

Wat kun je beter vermijden?

Er zijn een paar dingen die je beter kunt vermijden als je een CMS wilt kiezen dat goed is voor SEO:

Opgeblazen code

Vermijd CMS’en die veel overbodige code genereren. Hierdoor kunnen de pagina’s van je website traag laden en kan het voor de zoekmachines moeilijk worden om de inhoud van je website te crawlen en indexeren.

Gebrek aan controle

Geeft een CMS je geen controle geven over zaken als de titel en metatags van je website? Dit kan het moeilijk maken om je website te optimaliseren voor de zoekmachines.

Verouderde functies

Wanneer een CMS verouderde methoden gebruikt voor zaken als het genereren van code of het beheren van content, kun je deze beter vermijden. Deze verouderde methoden kunnen je website minder efficiënt maken en zo dus je ranking in de zoekmachines schaden.

Het kiezen van de beste CMS voor je website is een belangrijke beslissing die grote gevolgen kan hebben voor de SEO van je website. Zorg ervoor dat je deze dingen in gedachten houdt bij je beslissing!

276 Nice to Lead You

Welk CMS is volgens ons het best voor SEO?

Er zijn een hoop content management systemen waardoor je wellicht door de bomen het bos niet meer ziet. We gaan ze daarom niet allemaal opnoemen, maar belichten de drie meestgebruikte én ons favoriet:

WordPress (tip!)

WordPress is één van de meest gebruikte CMS’en: wereldwijd draait meer dan 30% van alle websites op WordPress. De software is voor iedereen beschikbaar doordat het een open source software is. Wij zijn erg fan van WordPress als beste CMS voor SEO omdat je hiermee eigenlijk alles zelf kunt aanpassen wat SEO dus ten goede komt. Dit is dus zeker onze favoriete CMS. Je kunt namelijk onder andere unieke URL’s aanmaken, speciale tags aan koppen geven, ALT-tags aan afbeeldingen geven en meta-tags aanmaken.

Tip! De RankMath plug-in helpt je enorm met het verbeteren van je SEO. We raden het dus zeker aan deze te installeren. Maar staar je niet blind op de SEO score die de plug-in aangeeft. Het is een hulpmiddel, geen doel op zich!

Joomla

Een ander bekend CMS is Joomla. Dit is ook een open source software en dus voor iedereen beschikbaar. Joomla lijkt op WordPress maar is in onze optiek wat minder gebruiksvriendelijk. Toch kun je ook met Joomla onder andere koppen tags geven, metatags aanmaken en unieke URL’s maken. Ondanks dat je deze aanpassingen kunt maken per pagina, is Joomla toch een stuk minder SEO vriendelijk dan WordPress. Stel je niet alles goed in? Dan kan het namelijk zijn dat er duplicate content ontstaat. Dit kan een negatief effect hebben op je online vindbaarheid in de zoekmachines.

Drupal

Drupal is een CMS dat voornamelijk interessant is voor grote websites met duizenden pagina’s. Het is een ingewikkeld content management systeem en is dus niet geschikt voor beginners. Drupal maakt het wel mogelijk om onder andere de opmaak van koppen flexibel in te stellen, ALT tags te geven aan afbeeldingen, URL’s aan te passen van pagina’s en metatags in te stellen. Toch is Drupal niet het beste CMS voor SEO. Je moet namelijk gebruik maken van verschillende modules wat technisch ingewikkeld is.

Wat kun je nog meer doen om je SEO te verbeteren?

Naast het kiezen van het juiste content management systeem voor je website zijn er nog een aantal andere dingen die je zeker zou moeten doen om de online vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Hier zijn een paar tips:

Gebruik zoekwoordrijke titels en meta beschrijvingen

We doelen hier op de titels en beschrijvingen die je ziet op de zoekresultatenpagina’s. Door deze te optimaliseren help je de zoekmachines bij het vinden en indexeren van de pagina’s van jouw website.

Gebruik zoekwoorden in je (tussen)koppen

Zo begrijpen de zoekmachines de structuur van je website en het kan je helpen hoger te scoren voor bepaalde zoekwoorden.

Optimaliseer je afbeeldingen

Doe dit door relevante zoekwoorden te gebruiken in bestandsnamen en alt-tags te gebruiken. Dit helpt de zoekmachines de afbeeldingen op je website vinden en indexeren.

Gebruik ankertekst met zoekwoorden

De ankertekst is de tekst die linkt naar andere pagina’s op je website. Je kunt dan bijvoorbeeld beter ‘zoektermenonderzoek’ als ankertekst gebruiken, dan ‘klik hier’ als je iemand wilt doorverwijzen naar meer informatie over zoekwoordenonderzoeken. Dit helpt de zoekmachines te begrijpen waar de pagina waarnaar je linkt over gaat en kan je helpen hoger te scoren voor bepaalde zoekwoorden.

Gebruik sociale media

Gebruik sociale media om je website en de inhoud ervan te promoten. Dit kan je helpen om meer bezoekers naar je website te trekken en kan je ook helpen om hoger te scoren in de zoekmachines.

Volg jij de Nice to Lead You LinkedIn-pagina al?

Jouw SEO verbeteren met het juiste CMS

Door deze tips te volgen kun je de SEO van je website verbeteren en zo de kansen om hoog te scoren in de zoekmachines verhogen. Door op bovenstaande aspecten te letten, gaat dat helemaal lukken. Toch? Heb je toch nog vragen en wil je advies? Wij helpen je graag. Neem gerust contact met ons op.

Over de auteur

Foto van Niels Dirkse in portretmodus
Niels Dirkse

SEO-marketeer bij Nice to Lead You

Dit artikel met iemand delen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom SEO en Nice to Lead You.