Inhoudsopgave
Geschreven door: Niels Dirkse
Als ondernemer weet je dat online zichtbaarheid de sleutel is tot jouw succes. Misschien weet je ook dat SEO één van de beste manieren is om deze zichtbaarheid te bereiken. Maar hoe zit het met lokale SEO? Is dat niet alleen voor grote bedrijven met meerdere locaties? Zeker niet! Lokale SEO is een geweldige manier om klanten te helpen jouw bedrijf te vinden als ze op zoek zijn naar iets specifieks in hun omgeving. En Google Mijn Bedrijf is één van de beste (gratis!) tools voor lokale SEO. In deze blogpost bespreken we hoe Google Mijn Bedrijf kan helpen jouw lokale SEO te verbeteren en meer klanten naar jouw bedrijf te trekken!
Wat is lokale seo?
Lokale SEO is het proces van het optimaliseren van je online aanwezigheid om meer klanten uit je specifieke geografische gebied te halen. Dit kan op verschillende manieren, o.a. door je website te optimaliseren voor specifieke trefwoorden, lokale landingspagina’s te maken en je Google Mijn Bedrijf pagina te claimen.
Wat is Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf (GMB) is een gratis hulpmiddel waarmee bedrijven hun online aanwezigheid op Google kunnen beheren. Het is een gratis bedrijfspagina die wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Klanten en potentiële klanten kunnen zo makkelijker contact opnemen en krijgen meteen meer informatie over jouw bedrijf te zien.
Wat kun je met Google Mijn Bedrijf?
Google Mijn Bedrijf is een krachtig hulpmiddel voor lokale SEO om meerdere redenen. In Nederland worden er dagelijks miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd naar producten, diensten en bedrijven. Je wilt hier dus zoveel als mogelijk aanwezig zijn. Met Google Mijn Bedrijf zorg je voor een goede eerste indruk bij potentiële klanten en voor meer zichtbaarheid op de zoekresultatenpagina en in Google Maps. Zo is de kans groter dat je nieuwe leads genereert. In hoofdlijnen kunnen we het delen van informatie via GMB in 3 doelen indelen:
Deel online informatie over jouw bedrijf met Google
- Denk hierbij aan het delen van openingstijden, website, telefoonnummer en een locatie
- Met Google Maps en Google Zoeken zorg je dat jouw online aanwezigheid altijd up-to-date is
Communiceren met klanten
- Deel foto’s van jouw bedrijf
- Deel je producten en/of diensten
- Deel reviews van jouw klanten en reageer op de reviews
Nieuwe klanten werven
- Zorg dat jouw online informatie up-to-date is, zodat nieuwe klanten jou kunnen vinden
- Verwijs klanten naar jouw website
Hoe zo’n GMB blok er uit ziet in Google? Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘Nice to Lead You’, verschijnt aan de rechterkant in de zoekresultaten ons GMB blok. Zoals je hieronder ziet.
Zoals je ziet, hebben wij ons GMB blok aardig gevuld waardoor het flink wat ruimte inneemt. Hoe meer je jouw profiel dus vult, hoe groter het blok en hoe meer aandacht het trekt. Google neemt bovendien de informatie uit het GMB blok mee in de zoekresultaten.
GMB is ook geschikt voor offline bedrijven
Nu vraag je je misschien af of GMB ook voor jou geschikt is als je geen online bedrijf hebt. Dat is het zeker! De Google Mijn Bedrijf profielen dienen als communicatiemiddel naar jouw klanten. Of je nu online of offline aanwezig bent als bedrijf. Klanten willen altijd weten wanneer jouw bedrijf open is en hoe ze jou kunnen bereiken. Bovendien wil je hoe dan ook online goed gevonden worden toch?
Google Mijn Bedrijf aanmaken
Ben je overtuigd van het nut van GMB voor lokale SEO? Een Google Mijn Bedrijf account aanmaken is eenvoudig! Klik op de knop “Nu beheren” op de website en je kunt starten. Je moet dan wat informatie over je bedrijf geven, waaronder de naam, het adres en telefoonnummer. Je kunt jouw profiel vullen met:
- Profielfoto
- Openingstijden
- Website
- Unieke GMB-URL
- Berichten
- Evenementen
- Producten of diensten
- Omschrijving van je bedrijf
- Foto’s en video’s
- Reviews
Hoe meer informatie jij op jouw GMB plaatst, hoe meer ruimte het blok dus inneemt. Vul dus zoveel mogelijk in. Bovendien is het voor natuurlijk klanten ook fijn om veel informatie over jouw bedrijf te zien in 1 oogopslag.
Let op! Het kan zijn dat Google nog een bedrijfsprofiel van een oud bedrijf op jouw locatie heeft staan. Het is van belang dat je dan een bewerking om het oude bedrijf als gesloten te markeren voor te stellen in plaats van deze locatie of het profiel te claimen. Vervolgens kun je dan een nieuw profiel maken voor jouw bedrijf.
Jouw pagina verifiëren
Het is mogelijk dat Google al een GMB pagina voor jouw bedrijf heeft aangemaakt op basis van een paar basisgegevens. Je kunt dan via een speciale link die erbij staat vermeld de pagina verifiëren en alle gegevens aanvullen. De verificatie van jouw GMB pagina is enorm belangrijk. Zo laat je Google namelijk weten dat jij de eigenaar bent van het bedrijf en de GMB pagina mag beheren. Deze verificatie kun je onder andere via telefoon, sms, e-mail, video-opnamen, live videochat en briefkaart voldoen. De verificatie kan tot 7 werkdagen duren.
Wist je dat volgens Google geverifieerde bedrijven 2 keer zoveel kans hebben om als betrouwbaar te worden beschouwd?
Google reviews over jouw bedrijf
De reviews zijn een deel van jouw GMB die jouw klanten kunnen aanvullen. Voor Google en potentiële klanten is dit hele relevante informatie. Heb jij veel positieve reviews? Dan is de kans groter dat zowel Google als potentiële klanten voorkeur geven aan jouw bedrijf.
Krijg je negatieve reviews? Deze kun je helaas niet voorkomen of verwijderen. We raden het wel aan om op al jouw reviews, en dus zeker de negatieve, te reageren. Zo kun je er nog een positieve draai aangeven en laten zien dat je de reviews en jouw klanten serieus neemt.
Jouw lokale SEO verbeterd met Google Mijn Bedrijf
Door deze tips op te volgen, kun je je lokale SEO verbeteren en trek je meer klanten naar je bedrijf. Google Mijn Bedrijf is een krachtig hulpmiddel dat je kan helpen dit doel te bereiken. Dus waar wacht je nog op? Begin er vandaag nog mee! Heb je nog vragen over lokale SEO of Google Mijn Bedrijf? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag.
Geschreven door: Niels Dirkse