Inhoudsopgave
- Waarom wil ik mijn bedrijfsnaam hoog in Google?
- Twee rijke zoekresultaten boven mijn bedrijfsnaam
- Hoe lang duurt het voordat een bedrijfsnaam zichtbaar in Google wordt?
- Soorten SEO bij nieuwe bedrijfsnaam
- Off-page SEO
- On-page SEO
- Proces van vindbaarheid versnellen?
- Update 11 juni 2020
- Staat de website al op positie 1?
Geschreven door: Niels Dirkse
Ben je actief op het vlak van zoekmachinemarketing, dan heb je te maken met de grillen van Google. De internetgigant heeft honderden, zo niet duizenden algoritmes en factoren die ervoor zorgen dat jij als gebruiker het juiste zoekresultaat voorgeschoteld krijgt. In juni 2020 is de website van Nice to Lead You gelanceerd. Hoe krijg ik mijn nieuwe bedrijfsnaam in Google? Dankzij deze case study hoop ik je inzicht te geven hoe ik Nice to Lead You op plek 1 in Google krijg.
Waarom wil ik mijn bedrijfsnaam hoog in Google?
Even naar de basis. Waarom wil ik dat mijn bedrijfsnaam hoog in Google staat? Het antwoord is eenvoudig. Op 9 juni 2020 lanceerde ik mijn nieuwe bedrijfsnaam: Nice to Lead You. Vanaf dat moment help ik bedrijven beter gevonden te worden via online marketing. Binnen online marketing is zoekmachineoptimalisatie (SEO) is essentieel. Voor mijn klanten pas ik deze techniek dan ook altijd toe.
Belangrijk om goed vindbaar te zijn op je bedrijfsnaam
Waarom is het belangrijk dat ik goed vindbaar ben op deze term? Omdat potentiële klanten zullen gaan Googlen naar “Nice to Lead You”. Dan is het wel zo professioneel als ik met mijn merknaam op nummer 1 in Google sta
Zoekopdracht “Nice to Lead You” op mobiel – 9 juni 2020
Laten we bekijken hoe goed website vindbaar is op 9 juni 2020, de lancering van de merknaam. Ik maakte hiervoor een schermopname met mijn iPhone.
Twee rijke zoekresultaten boven mijn bedrijfsnaam
Bovenaan prijken twee rijke resultaten. Een sectie met video’s en een sectie met afbeeldingen. Het zijn juist deze resultaten die ik naar de achtergrond probeer te krijgen. De concurrentie is daardoor relatief laag. De homepage van de website staat al op de eerste pagina, op plek 3.
Voordeel: geen taalkundige correctie bij de zoekopracht
Een merknaam die zelf geregeld fout wordt ingetypt, is Philips. Tik je het verkeerd in? Dan corrigeert Google je.
Nice to Lead You lijkt op “nice to meet you”. De 13 tekens (exclusief spaties) verschillen maar op 3 tekens van elkaar. De termen komen meer dan 75% overeen met elkaar. Toch besluit Google geen correctie toe te passen. Gelukkig maar!
Hoe lang duurt het voordat een bedrijfsnaam zichtbaar in Google wordt?
Een nieuwe bedrijfsnaam (of andere zoekterm) is niet direct zichtbaar in Google. Google indexeert per dag duizenden, zo niet tienduizenden nieuwe pagina’s over de hele wereld. Bovendien wordt SEO steeds laagdrempeliger gemaakt. Een WordPress-plugin als Yoast maakt het voor de gemiddelde WordPress-gebruiker zonder SEO-kennis al een stuk eenvoudiger om te ranken. Hoe lang duurt SEO en duurt het voordat de bedrijfsnaam zichtbaar wordt? Meestal al binnen een paar dagen of enkele weken (bij weinig concurrentie). Of je dan ook op plek 1 staat, is een ander verhaal. Daar dien je toch wel SEO toe te passen.
SEO bij een nieuwe website? Dan is geduld een schone zaak.
Soorten SEO bij nieuwe bedrijfsnaam
SEO valt grofweg te onderscheiden in twee categorieën. Je hebt off-page en on-page SEO. Het verschil tussen beiden is als volgt:
- Off-page SEO – verwijzingen op het internet die naar de website leiden;
- On-page SEO – alle SEO-inspanning die aan de website zelf zijn verricht.
Off-page SEO
Nice to Lead You is een hagelnieuwe bedrijfsnaam. Buiten enkele hyperlinks vanaf een bericht op LinkedIn, zijn er bij de lancering geen links naar de website te vinden. Wel heb ik al een YouTube-kanaal & LinkedIn company pagina aangemaakt die linken naar Nice to Lead You. Dit zal geen wonderen verrichten, maar is voor de volledigheid wel handig om alvast te registreren
Bedrijfsnaam en sociale media
Ik verwacht dat LinkedIn en YouTube snel zichtbaar worden in de zoekresultaten zodra ik enkele volgers krijg . Bij veel organisaties zie je de website op plek 1 staan, gevolgd door hun sociale media kanalen.
De mogelijkheden voor off-page SEO zijn met name op lange termijn interessant. Voor nu is het belangrijk te focussen op on-page SEO.
On-page SEO
Op welke pagina wilde ik dat een potentiële klant mij vindt? De zoekterm “Nice to Lead You” is een algemene, branded search. Een gemiddelde zoekopdracht zal dus gericht zijn op het vinden algemene informatie rondom het bedrijf, een korte kennismaking dus. Waar vind je een kortkennismaking met een bedrijf? Precies, een homepage. Ik heb daarom on-page SEO toegepast op de homepage van nicetoleadyou.nl.
Het belangrijkste is dat de basis goed staat. Daarmee bedoel ik dat de term voldoende vaak terugkomt (met een juiste zoekwoordendichtheid) en de paginatitel en de H1-tags goed zijn gevuld. Deze absolute SEO-basis gaat al voor veel effect zorgen.
Proces van vindbaarheid versnellen?
Je kunt wachten totdat Google je website indexeert, of je probeert het proces van vindbaarheid van je bedrijfsnaam te versnellen. Dat doe je door de volgende stappen te volgen:
Stap 1 – Genereer een sitemap
Genereer een wat? Simpel gezegd is een sitemap een map van een site. Ofwel; het biedt een overzicht aan webpagina’s.
Eerder in het artikel sprak ik over Yoast als WordPress-plugin. Sinds kort werk ik ook met een andere SEO-plugin, genaamd RankMath. Net als bij Yoast, kan ik met RankMath een sitemap genereren.
Ben je benieuwd hoe een sitemap eruit ziet? Bekijk de Nice to Lead you Sitemap.
Stap 2 – voeg de sitemap in bij Google Search Console
Dankzij de rapporten van Google Search Console kan je het zoekverkeer en prestaties van de website meten. Een van de mogelijkheden van deze tool is het invoegen van een sitemap. Op die manier heb je een ‘directe lijn’ met Google. Dat garandeert niet dat de website meteen wordt opgenomen in de zoekresultaten. Daarentegen geeft het mij wel een geruststelling of de website wel goed wordt geïndexeerd. Kortom: het biedt zicht of de crawlers van Google wel toegang hebben tot de website.
Stap 3 – maak een Google My Business profiel aan
Een Google My Business profiel is een uitstekende manier om je zoekresultaten te verrijken met extra informatie. Je kunt dan denken aan een logo, afbeeldingen, openingstijden en reviews. Het aanmaken van een profiel is zeer eenvoudig. Helaas neemt de verificatie tot wel 11 dagen in beslag. Dat zorgt ervoor dat de vermelding op zich laat wachten!
Stap 4 – geduld hebben
Een veelgehoorde uitspraak is: SEO is een marathon, geen sprint. Gebruik de periode dat je nog niet optimaal vindbaar bent om andere punten van je business te verbeteren!
Geduld hebben is een schone zaak, ook bij Nice to Lead You!
Update 11 juni 2020
Twee dagen na het schrijven van dit artikel besloot ik te kijken wat de positie is van mijn website in Google. De video die ik heb opgenomen om dit artikel te schrijven, staat momenteel boven de homepage! De homepage moet nog 1 plekje stijgen, voorbij de rijke resultaten (video’s). Wordt vervolgd!
Staat de website al op positie 1?
Neem zelf een kijkje op Google! Wil je meer weten over de werking van zoekmachines en ben je benieuwd of de vindbaarheid van jouw website verbeterd kan worden? Laat iets van je horen via de contactpagina.
Geschreven door: Niels Dirkse