Inhoudsopgave
Geschreven door: Niels Dirkse
Het aantrekken en genereren van nieuwe leads door middel van advertenties kan veel geld kosten. Zo kan adverteren op Google (SEA) namelijk erg duur zijn en er bestaat vaak erg veel concurrentie op hoogwaardige en goede zoekwoorden. Het is dan ook een goed idee om andere manieren te zoeken. Zo kan je goede leads genereren via SEO (zoekmachineoptimalisatie)!
[lwptoc numeration=”none”]
SEO inzetten om leads te genereren
Het inzetten of uitbesteden van SEO is niet iets wat je zonder doel doet. Integendeel, SEO is geen doel op zich, maar een middel dat je inzet om een doel te bereiken. Voor bedrijven die actief zijn in het business-to-business-segment (b2b), is leads genereren via SEO een goede optie. Echter wordt SEO vaak over het hoofd gezien wanneer we het hebben over leadgeneratie. Dit artikel gaat in hoe je SEO kunt inzetten om het aantal websitebezoekers te verhogen en leads aan te trekken op een organische manier.
Wat zijn leads?
Is jouw bedrijf actief in de B2B, dan is het essentieel om met de juiste mensen in contact te komen. Je kunt online marketing inzetten om in contact te komen met deze mensen. Een lead is een persoon die behoort tot de doelgroep van jouw merk of bedrijf en interesse toont in jouw producten, maar nog niet is overgegaan tot een aankoop. Vaak zijn leads mensen die een formulier hebben ingevuld op je website, hun e-mailadres hebben achtergelaten, of je bedrijf hebben gevraagd voor een terugbelverzoek.
Leads zijn erg belangrijk voor bedrijven omdat zij binnen de doelgroep vallen en interesse tonen in jouw producten of diensten. Het is gemakkelijker om leads te overhalen om klant te worden, dan dat het is om nieuwe klanten te werven via koude acquisitie (cold-calling).
Wat is SEO en hoe werkt het?
SEO staat voor Search Engine Optimization en omvat een reeks technieken die ervoor kunnen zorgen dat zoekmachines (zoals Google, Bing, Yahoo enz.) jouw website gaan weergeven op een gunstige plek in de zoekresultaten. Door SEO in te zetten, kan je nieuwe klanten aantrekken die in zoekmachines op zoek zijn naar jouw producten en diensten.
Wanneer een zoekmachine gebruiker een zoekwoord intypt (zoals: leads genereren via SEO) zal Google een hele hoop zoekresultaten vertonen. Dit is natuurlijk niet willekeurig. Google heeft een erg geavanceerd algoritme ontwikkeld dat ervoor probeert te zorgen dat de gebruiker alleen goede en relevante webpagina’s te zien krijgt.
Je wilt natuurlijk dat jouw website op de eerste plek in de zoekresultaten terechtkomt. Logisch, want onderzoek wijst uit dat de eerste link door 31,7% van de Google-gebruikers wordt aangeklikt. Als je nieuwe leads wil binnenhalen, dan is een toppositie op relevante zoekwoorden ontzettend belangrijk.
Maar hoe bepaalt Google nou de volgorde van de zoekresultaten? Om eerlijk te zijn is dit een blackbox, waar zelfs de beste SEO-experts het raden naar hebben. We weten echter dat de kwaliteit van de webpagina, de snelheid van de website, het aantal links naar de pagina en de zoektermen op de pagina van belang zijn. Er zijn meer dan 200 bekende factoren waarmee Google rekening houdt wanneer het bepaalt waar jouw website in de zoekresultaten verschijnt.
Hoe zet je SEO in voor leads?
Heel leuk en aardig, die theorie. Maar hoe genereer je dan leads via SEO? Er zijn verschillende vormen van SEO die je kunt inzetten om nieuwe leads te genereren.
1. Blogs
Een eerste manier waarop jij SEO kan inzetten om leads te bekomen is via blogs. Wanneer mensen een zoekopdracht beginnen zijn ze vaak op zoek naar informatie over een dienst of product. Het is dan ook een goed idee om deze informatie beschikbaar te maken voor jouw bezoekers via een goede blogpost. Probeer zo volledig mogelijk te zijn en vergeet zeker niet te linken naar landingspagina’s en verkooppagina’s!
2. Landingspagina’s
Ook kan je goede landingspagina’s maken waarop je goed geschreven teksten combineert met enkele raak gekozen zoekwoorden. Deze landingspagina’s zijn bedoeld om de contactgegevens van een bezoeker op te vangen of om de bezoeker door te sturen naar een verkooppagina. Een goed voorbeeld op deze website is: SEO Breda. Daarnaast kunnen landingspagina’s jou ook helpen om leads te verzilveren met gratis content!
Leestip: Hoe lang duurt SEO?
Verzilver leads via gratis content
Een van de beste en makkelijkste manieren om de emailadressen van leads te verzamelen is via gratis content. Zoals hierboven reeds uitgelegd zijn heel wat leads op zoek naar informatie. Door deze informatie gratis beschikbaar te stellen in ruil voor een email adres kun je makkelijk en snel de contactgegevens van leads verkrijgen. Deze contactgegevens kan je dan later bijvoorbeeld gebruiken om hun promoties te sturen en hen zo te overhalen om klant te worden. Er zijn enkele verschillende soorten gratis content die je leads kan aanbieden in ruil voor hun contactgegevens.
Whitepapers
Whitepapers zijn rapporten of gidsen die opgesteld zijn om klanten en leads te informeren.
Ebooks
Ebooks worden vaak gebruikt door bedrijven wanneer zij diensten verkopen. In het ebook kan je zowel jouw producten en diensten aanprijzen als de lead heel wat informatie aanreiken.
Cursussen
Ook kan jij je leads een kleine gratis cursus aanbieden waarin je uitlegt hoe jij jouw product of dienst kan gebruiken.
Webinars
Webinars zijn seminaries over het web waar je vragen kan beantwoorden van leads en klanten en jouw producten kan aanprijzen.
Conclusie: leads genereren via SEO
SEO is een van de meest doelgerichte manieren om nieuwe leads aan te trekken. Zeker wanneer je gratis content aanbiedt op blogs of landingspagina’s kan je heel wat nieuwe leads vergaren. Het fijne aan SEO is dat je je kunt richten op aankoop-gerichte zoektermen.
Het is vaak een goed idee om een professioneel SEO-bureau onder de arm te nemen om jouw SEO te verzorgen. Hierdoor stijg je gemakkelijker en vooral sneller naar de top van de zoekresultaten. Het is namelijk het eerste resultaat dat het meeste clicks – en dus ook de meeste leads, kan verzilveren.
Fout: Contact formulier niet gevonden.
Geschreven door: Niels Dirkse