Inhoudsopgave
Geschreven door: Niels Dirkse
Het meten van je SEO resultaten is belangrijk. Je wilt immers weten of je inspanningen leiden tot een betere positie in de zoekresultaten én of het rendement daarvan hoger is dan voorheen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen en verschillende statistieken die je kunt bekijken. Maar welke zijn nou handig om te gebruiken? In dit blog geven wij jou een aantal richtlijnen die je kunt gebruiken om jouw SEO resultaten te meten. Lees snel verder!
Organisch verkeer
Organisch verkeer is ‘gratis’ zoekverkeer wat je via Google verkrijgt, dus niet het verkeer wat je via eventuele advertenties verkrijgt. Zoekers typen een vraag, woord of een reeks woorden in de zoekmachine en krijgen vervolgens resultaten te zien met advertenties en pagina’s die relevant zijn voor de zoekopdracht.
Organisch zoekverkeer is doelgericht verkeer. De persoon die de zoekopdracht doet is immers op zoek naar specifieke informatie. Als jij die informatie kunt aanbieden waarbij je jouw product, dienst of oplossing onder de aandacht brengt dan heb je er op termijn misschien wel een klant bij. Organisch zoekverkeer is een effectieve indicator van de algemene voortgang van jouw SEO-strategie. Zie je verbetering in jouw organische zoekresultaten? Dan betekent dat dat de zichtbaarheid van jouw website omhoog is gegaan.
Rankings op bepaalde zoektermen
Een zoekwoord is een term die alles omvat wat op een zoekmachine wordt gezocht. Dit kan gaan om een enkel woord (short tail zoekwoorden) of om meerdere samengestelde woorden (long tail zoekwoorden). Het is belangrijk om in de gaten te houden op welke zoekwoorden jouw website rankt. Om te ranken is het natuurlijk wel van belang om je website ook te optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden. Als je dit in de gaten houdt, kun je dus ook meten hoe jouw SEO ervoor staat.
Je wilt natuurlijk in ieder geval zo hoog mogelijk scoren. Het liefst op de eerste pagina van de zoekresultaten en nog liever in de top 3. Kijk maar eens naar je eigen klikgedrag, klik jij wel eens op de resultaten onderaan de zoekpagina?
Zichtbaarheid in de zoekresultatenpagina
Uiteindelijk wil je kliks, maar is je website uberhaupt wel goed benaderbaar en vindbaar? Let daarom goed op je zichtbaar in de serp.
Voor elke zoekopdracht maakt Google een pagina met zoekmachineresultaten. In het Engels heet dit de SERP, de Search Engine Results Page (SERP). Op deze resultatenpagina’s staan:
- Organische resultaten
- Advertenties
- en SERP-kenmerken als
- featured snippets (een stuk tekst boven de resultaten met een direct antwoord op de vraag)
- ‘Mensen vragen ook’-vragen
- Image packs
- en nog veel meer!
De zichtbaarheid van jouw website in zoekmachines geeft een indicatie van hoeveel mensen jouw website zien in de zoekresultaten. Dit geeft je een inzicht van jouw SEO-vorderingen.
Click Through Rate (CTR)
Het doorklikpercentage (CTR) staat voor het percentage gebruikers dat vanuit de SERP op jouw website heeft geklikt. Bijvoorbeeld: jouw CTR is bijvoorbeeld 10% als jouw site 100 keer per week op een resultatenpagina verschijnt en 10 mensen erop klikken. Deze informatie kun je gebruiken om te meten hoe jouw SEO presteert. Dit gaat met name over hoe jouw title tags en meta beschrijvingen presteren in het aantrekken van de aandacht van gebruikers.
Maar, laat je niet uit het veld slaan als jouw CTR erg laag is. Het betekent alleen dat je jouw meta-beschrijvingen, titels en URL’s moet optimaliseren. Je kunt proberen om featured snippets te verkrijgen die relevant zijn voor jouw website. Het gemiddelde klikpercentage voor de eerste positie in Google is zo’n 28,5%. Door beter te ranken op bepaalde zoekwoorden kun je je CTR dus ook verhogen.
In Google Search Console kun je aan de linkerkant via “Prestaties > Zoekresultaten ” jouw CTR checken. Je ziet daar selectievakjes met de titels “Totaal aantal klikken”, “Totaal aantal vertoningen”, “Gemiddelde CTR” en “Gemiddelde positie”. Hier klik je op het vakje “CTR”. Dan zie je daar vervolgens het gemiddelde doorklikratio van jouw website en de best presterende pagina’s en zoekwoorden.
Bouncerate
Dus je hebt mensen op je website? Mooi, dan ga je ook erop letten wat ze doen op je website. Dit doe je in Google Analytics. Kijk ook naar ons artikel over Google Analytics kpi’s.
Een andere goede manier om jouw SEO in de gaten te houden, is dus om je bouncepercentage te checken. Dit is het percentage gebruikers dat jouw site bezoekt maar zonder verdere kliks of interactie ook weer vertrekt. Het bouncepercentage meet dus eigenlijk de kwaliteit van een bezoek.
Verlaten veel bezoekers jouw website meteen? Dan kun je bijvoorbeeld concluderen dat jouw SEO content niet goed genoeg is. Of dat de website lay-out niet aantrekkelijk is voor jouw doelgroep.
Let op! Een hoog bouncepercentage is niet per definitie voor iedere pagina slecht. Het kan zijn dat je gewoon heel goed antwoord hebt gegeven op de vraag die iemand heeft!
Snelheid van jouw website
De paginasnelheid is een belangrijk technisch SEO element dat veel andere SEO-statistieken beïnvloedt. Zo is het niet alleen belangrijk voor de ranking van jouw website. Het heeft ook invloed op de bouncepercentages. Ga maar eens bij jezelf na, jij wordt toch ook ongeduldig als je 10 seconden moet wachten totdat een webpagina laadt?
Met Google’s PageSpeed Insights kun je bekijken of jouw website snel genoeg laadt!
Tijd op pagina’s
Met deze statistiek kun je bekijken of de content op jouw website matcht met de verwachting van de bezoeker. Komt iemand organisch op jouw website terecht en blijft deze een lange tijd op de pagina? Dan mag je concluderen dat de pagina aan zijn verwachtingen voldoet. Een hoge score voor de doorgebrachte tijd op een pagina is dus een goede indicator dat jouw pagina’s relevante informatie bieden.
Houd het doel van de pagina in je achterhoofd wanneer je deze statistieken gaat bekijken per pagina. Is de pagina puur bedoeld om de bezoeker een conversie te laten maken? Dan is bijvoorbeeld 60 seconden lang zat. Gaat het om een pagina met veel SEO content? Dan is 60 seconden erg kort. Alle tekst kan dan nooit zijn gelezen. Als de gemiddelde tijd op een pagina van jouw bezoekers rond de gemiddelde leestijd ligt, kun je gerust stellen dat jouw content voldoet aan de zoekintentie.
SEO-resultaten – een overzicht van KPI’s en vragen die je kunt stellen
Organisch verkeer
- Hoe veel mensen komen er maandelijks op je website?
- Hoe veel mensen zoeken naar jouw bedrijfsnaam?
- Hoe veel mensen zoeken naar jouw producten of diensten?
Rankings op zoektermen
- Hoe presteren bepaalde zoektermen op jouw website?
- Zie je verschillen in de posities op bepaalde zoektermen?
- Wat is de gemiddelde positie van bepaalde zoektermen?
- Zijn er (nieuwe) zoektermen waar je nog niet vindbaar op bent?
- Op welke zoektermen rankt jouw concurrentie?
Zichtbaarheid in de zoekresultatenpagina
- Wat is het totaal aantal impressies dat jouw website verkrijgt in de zoekmachines?
- Hoe zit het met aantal indexeerbare pagina’s op jouw website?
- Zijn er 404 foutcodes op jouw website?
Click through rate (CTR)
- Wat is de gemiddelde CTR voor je gehele website?
- Zijn er bepaalde zoektermen of contentclusters die goed of minder goed presteren?
- Zijn er voor alle pagina’s titel en metabeschrijvingen ingesteld?
Bouncepercentage
- Wat is het gemiddelde bouncepercentage voor jouw website? En hoe verhoudt zich dat ten opzichte van de concurrenten?
- Wat zijn pagina’s die boven verwachting goed presteren? Hoe komt dat?
- Wat zijn pagina’s die tegen verwachting in slecht presteren? Hoe komt dat?
Snelheid van jouw website
- Wat is de gemiddelde paginasnelheid van jouw website?
- Zijn er pagina’s die goed presteren?
- Zijn er pagina’s die juist minder goed presteren?
Tijd op pagina
- Wat is de gemiddelde tijd die mensen op je website doorbrengen?
- Zie je verschillen die bepaalde pagina’s teweegbrengen?
SEO resultaten regelmatig meten en optimaliseren
Zorg ervoor dat je deze statistieken regelmatig monitort en optimaliseert waar nodig om zo het maximale uit je SEO optimalisaties te halen! Met deze statistieken kun je specifiek bekijken waar verbetering nodig is. Wil je toch liever hulp? Of wil je een gratis SEO scan van jouw website? Vraag de SEO scan dan vandaag nog aan of neem contact met ons op!
Geschreven door: Niels Dirkse